Overstappen van energiebedrijf: het geld stroomt binnen

Het kost een avondje puzzelen, maar het levert honderden euro’s voordeel per jaar op: wisselen van energieleverancier. Zittenblijvers vissen achter het net.

Overstappen naar een andere energieleverancier is weinig meer dan een administratieve handeling. Er worden geen knoppen omgezet, de kachel en het licht blijven gewoon branden. En het wordt de consument makkelijk gemaakt. Contracten met een bepaalde looptijd, mogen niet meer stilzwijgend worden verlengd.  Na het verstrijken van de afgesproken periode zijn ze per maand opzegbaar.

Honderden euro’s besparen

Waarom zou u overstappen? Het geld dat u ermee uitspaart is een goede reden. Wie jaarlijks van energieleverancier wisselt, profiteert steeds van de vaak vorstelijke welkomstaanbieding. Die kan oplopen tot honderden euro's per jaar. Het is bovendien makkelijk om op internet de tarieven te vergelijken en een betere aanbieder te vinden. Plus Magazine deed jaren geleden al een steekproef.

De opvallendste uitkomst: dankzij de hoge welkomstkortingen blijkt overstappen in veel situaties zeer lonend. Wat ook aan het licht kwam, is dat u niet blind kunt varen op één enkele vergelijkingswebsite. De uitkomsten (en dus ook de ‘beste aanbiedingen’) verschillen per website,

Samen sta je sterk

U kunt de energierekening ook structureel verlagen door u aan te sluiten bij een organisatie die meedoet aan energieveilingen. Hoe meer deelnemers, hoe lager de tarieven.  U doet mee door in te tekenen op de veiling. Dat verplicht overigens tot niets, want u hoeft het uiteindelijke aanbod niet te accepteren. Tarieven die via energieveilingen worden vastgesteld, behoren tot de laagste in de markt. Toch zijn het niet per definitie de allerlaagste tarieven. Vergelijk daarom altijd het aanbod met dat van andere energieleveranciers.

Checklist voor overstappers

Overstappen lijkt ingewikkeld, maar duurt gemiddeld niet meer dan een kwartier. U kunt meestal gebruik maken van (gratis) overstapservice, maar het ook zelf regelen. Deze checklist helpt u daarbij.

  • Looptijd oude contract: Controleer eerst het lopende contract. Hebt u een contract voor bepaalde tijd waarvan de looptijd voorbij is? Dan is het contract in principe per maand opzegbaar. Zo niet, dan kan de huidige leverancier een opzegvergoeding vragen. Sommige nieuwe aanbieders vergoeden (een deel) daarvan, maar let op deze mogelijke extra kostenpost.
  • Looptijd nieuwe contract: Let op de contractvorm die u wordt aangeboden; is deze voor een bepaalde of onbepaalde tijd? Aan contracten met een bepaalde tijd zit u langer vast, maar daar krijgt u in de regel wel een lagere prijs voor terug.
  • Totale kosten: Kloppen de prijzen? De energierekening bestaat uit ­verschillende tarieven, toeslagen en belastingen. Controleer dus goed of u een totaalprijs voor ogen hebt!
  • Kortingen: Uit meerdere onderzoeken blijkt dat acties en kortingen het meeste voordeel kunnen opleveren. Wie regelmatig overstapt, krijgt dus het meest cadeau – en stookt het goedkoopst.
  • Overstapservice: Verschillende aanbieders helpen nieuwe klanten bij een overstap en nemen zo het opzeggen uit handen. Handig!
  • Meterstanden: Gaat u overstappen? En heeft u nog geen slimme meter? Geef dan de meterstanden door aan uw huidige leverancier voor het opmaken van een eindnota. De huidige leverancier zal uw gegevens ook doorspelen aan de nieuwe leverancier, zodat deze na verloop van tijd uw echte verbruik kan vaststellen. Als u de meterstanden niet doorgeeft, gaan de leveranciers uit van een schatting. Dat kan later voor verrassingen zorgen: een te hoge of te lage rekening, die daarna weer gecorrigeerd moet worden.
Bron(nen):
  • Plus Magazine