Prijzen supermarkten onder de loep

Gehakt supermarkt
Getty Images

Veel mensen hebben sterk de indruk dat de dagelijkse boodschappen in de Nederlandse supermarkten duurder zijn dan in de omringende landen. Deze geluiden zijn ook doorgedrongen tot de ACM en die gaat nu de supermarktprijzen onderzoeken.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat onder meer onderzoeken hoeveel winst leveranciers van levensmiddelen inclusief A-merken maken. Ook gaat de ACM kijken hoe groot de winst van de supermarkten is. Daarnaast zal de ACM inventariseren wat de prijsverschillen zijn tussen producten in Nederlandse supermarkten en in omringende landen.

Het idee is dat met dit onderzoek een beeld ontstaat of de levensmiddelensector goed werkt voor consumenten. Ook zullen eventuele knelpunten blijken. Als leveranciers het supermarkten lastig maken om goedkoper in te kopen of als er onvoldoende concurrentie is tussen supermarkten, leidt dit tot hogere prijzen.

Met het onderzoek wil de ACM duidelijkheid krijgen of zulke problemen spelen. Vervolgens kan de ACM aanbevelingen doen zodat de wetgever mogelijk problemen verkleint of oplost. Het onderzoek wordt in de zomer van 2026 gepubliceerd.

Auteur