Meester Frank Visser: 'Even een reisje boeken bij KLM'

Meester Frank Visser 2023
Hadewych Veys

Omdat ik nog een mooie voucher heb openstaan bij KLM vanwege een eerder wegens corona geannuleerde vlucht, meld ik mij monter aan op de website. Ik ga een oude vriend bezoeken in Amerika. Hij komt me afhalen in New York.

Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.

Het boeken van de reis lijkt voorbeeldig te verlopen. Ik klik braaf de juiste keuzes aan. “Goed gedaan, mijnheer Visser”, zegt de KLM. “Wilt u nu al uw stoelnummers uitkiezen?” Dat wil ik wel. Dat verhoogt de voorpret. Dan door naar de betaling. Eerst mijn voucher geactiveerd. Dat scheelt een heleboel geld, hoewel ik die voucher natuurlijk ooit zelf betaald heb. Er blijft een vriendelijk te betalen bedragje over. Ik kies voor een betaling met mijn creditcard, daarmee spaar ik ook nog eens Airmiles. De betaling wordt goedgekeurd. Kat in het bakkie.

Helaas. Ik krijg een bevestiging gemaild met alleen de heenvlucht. Zal wel een vergissing zijn, hoop ik. Maar na veertig jaar in de rechtspraak weet ik als geen ­ander dat zoiets ellende geeft. Daarom gebeld met de klantenservice. Na meer dan een uur in de wacht (‘uw tijd is minder kostbaar dan de onze’) eindelijk een dame aan de lijn. “U heeft volgens onze computer alleen een heenvlucht geboekt”, weet ze. Hallo! Ik heb zelfs de stoelnummers voor de terugvlucht mogen vastleggen. “Niks van waar”, houdt ze vol. “Maar ik kan u wel helpen, als u even in de wacht blijft staan.” Bijna een uur later is ze er weer. “Ik kan de terugvlucht alsnog bijboeken, maar dat kost u wel 500 euro extra.” Dat ga ik niet doen. Waarna ze voorstelt ook de heenvlucht te annuleren. “Maar mijn gebruikte voucher dan?” vraag ik. “Is die dan nog geldig?” Moet ze navragen. Weer een uur later komt het verlossende antwoord. “Blijft nog even geldig.”

Gelijk opnieuw proberen. Helaas, de door mij uitgekozen retourvlucht blijkt inmiddels veel duurder geworden. Zelfs meer dan de waarde van mijn net uit de KLM-prullenbak geredde voucher. Weer gebeld en later zelfs gemaild. De Koninklijke werkt met een ‘dynamisch prijssysteem’, waardoor prijzen inderdaad snel kunnen veranderen, afhankelijk van drukte én interesse. Ik voel me belazerd.

De volgende dag, als mijn humeur iets is opgeklaard, toch maar eens op een andere computer ingelogd. Ja, ik kan weer voor de lagere prijs boeken! Maar helaas, mijn voucher blijkt geblokkeerd. Ik er weer achteraan. Deze keer een mijnheer aan de lijn. “De voucher staat weer open”, zucht hij.

Opnieuw achter de computer. Elke stap controleer ik minutieus. Weer de stoelnummers uitgezocht, die nog steeds vrij blijken. En weer betaald met de creditcard. Met het water in de handen wacht ik op de bevestiging. Hoera! Heen- en terugreis zijn nu echt geboekt. Ik schenk een borrel in.

Een week later heb ik nog steeds de ­e-tickets niet ontvangen. Op de website van mijn ­creditcard zie ik dat de KLM-transactie ­inmiddels is verwijderd. Het zal toch niet? Jazeker, wéér heeft onze nationale trots kans gezien mijn boeking om zeep te helpen. Wat blijkt? “Sorry. Er was een foutje met de afhandeling van uw betaling. Dus kreeg u geen ticket. Maar als u binnen 24 uur nog een keer betaalt, mag u alsnog mee.” Struikelend ren ik naar mijn studeerkamer en doe wat me is opgedragen. “U heeft succesvol ­betaald”, juicht de KLM.

Maar of ik nu echt ga vliegen?

frank visser
Mr. Frank Visser

 

Televisiepersoonlijkheid mr. Frank Visser (72) geeft elke maand een kijkje in de keuken van de rechtspraak.

Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.

Reactie toevoegen

Comment

  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.