Achteraf betalen. Handig of niet?

Bij online winkelen hoort online betalen. Dat doe je gewoonlijk bij het bestellen, voordat je ook maar iets thuis ontvangen hebt. Maar je kunt ook achteraf betalen. Is dat veilig en wat kost het?

We vinden het  normaal om bij een internet winkel eerst te betalen en pas een of meerdere dagen  later de bestelling te ontvangen. Je staat er niet bij stil dat je zo  gevraagd wordt erop te vertrouwen dat de internetwinkel de
bestelde producten volledig en op tijd bij je thuis aflevert.

Meestal gaat dat goed. Maar zo niet, dan moet je extra moeite doen om je bestelling alsnog te ontvangen of je geld terug te krijgen. In het slechtste scenario kun je naar je bestelling én je geld fluiten.

Dit soort problemen voorkom je met achteraf online betalen. Bij deze afrekenoptie wordt de bestelling gewoon naar je opgestuurd zonder dat je al betaald hebt. Je rekent pas af als je de bestelling goed hebt ontvangen. Dit betekent niet dat webwinkels hierbij opeens coulant zijn uit de goedheid hunner harten. Er zijn gewoon verschillende bedrijven die een achteraf-betaaldienst aanbieden en daarvoor een vergoeding krijgen. Deze bedrijven nemen de zorgen van de webwinkelier over de rekening uit handen. Wordt er bijvoorbeeld door een online shopper niet op tijd betaald, dan regelen ze zelf de incasso.

Je hoort eigenlijk altijd een vorm van achteraf betalen bij online shoppen tegen te komen. Webwinkels zijn namelijk wettelijk verplicht om zo’n betaaldienst aan te bieden.

Nadelen

Er zitten wel een aantal nadelen aan achteraf betalen. Zo zijn bestellingen standaard aan een maximumbedrag gebonden. Je kan dan bijvoorbeeld voor niet meer dan €100 afrekenen met de dienst. De hoogte van dit maximum bedrag kan verschillen per webwinkel en betaaldienst. Ook telt je eerdere bestel- en betaalgeschiedenis mee. Heb je vaker besteld en op tijd betaald, dan kan het maximumbedrag verhoogd worden. De betaallimiet is bedoeld om te voorkomen dat mensen teveel op krediet kopen en dit later niet terug kunnen betalen.

Aan achteraf betalen zitten soms ook extra kosten vast. Het gaat dan om een paar euro per bestelling. Dit zijn de extra kosten die een online winkel kwijt is aan afrekenen via de dienst. Deze kosten doorrekenen aan de klant is wettelijk toegestaan, maar het bedrag mag nooit hoger zijn dan de werkelijke kosten voor de webwinkel. Overigens worden soms ook extra kosten berekend bij betaaldiensten waarbij je direct bij de bestelling afrekent. Wie niet op tijd achteraf betaalt, krijgt te maken met extra incassokosten en die kunnen snel oplopen.

Zo werkt het

Bekende achteraf-betaaldiensten in Nederland zijn Klarna,  Billink en AfterPay. Op een aantal  details na werkt betalen met deze diensten hetzelfde.

Als je bij een webwinkel klaar bent met bestellen, kun je gaan  afrekenen. Na het opgeven van je adresgegevens en het controleren van de bestelling kom je op de  pagina met de betaalmethode. Naast bekende direct-betaaldiensten als iDEAL en PayPal staat hier ook minstens één achteraf-betaaloptie. Bij de betaaloptie hoort te staan of die gratis is of geld kost. Hier staat gewoonlijk ook een link naar de voorwaarden voor het gebruiken van de betaaldienst. Het is verstandig deze door te lezen, zodat je niet voor  onaangename verrassingen komt te staan. Let onder andere op de privacyvoorwaarden voor je  persoonlijke en krediet gegevens. Zo kun je beter bepalen of je van de betaaldienst gebruik wilt maken.

Als je klikt op de achteraf-betaaldienst wordt de bijbehorende procedure opgestart. De eerste keer worden je persoonlijke  gegevens geregistreerd. Je naam en adresgegevens worden soms al automatisch overgenomen vanuit de gegevens die je bij je  bestelling had opgegeven, of vanuit je  account bij de winkel. Vaak moet je nog aanvullende informatie opgeven, zoals je geboortedatum en je mobiele telefoonnummer. Je mobiele nummer wordt gebruikt voor de bevestiging van je registratie en bestelling. Denk eraan dat je op dit punt altijd nog terug kunt gaan en een andere betaalmethode kunt kiezen. Er volgt een snelle, automatische controle op je kredietwaardigheid. Als die in orde is, word je bij de betaaldienst geaccepteerd als klant.

Je kunt dan je bestelling  afronden en krijgt de factuur met betaal instructies via e-mail. Deze  factuur moet je binnen een vastgestelde tijd, twee tot vier weken, betalen. Dit kan gewoonlijk via een bankoverschrijving en iDEAL. Als je nog niet hebt betaald en de uiterste betaaldatum komt  dichtbij, krijg je een herinnering. Ben je te laat met betalen, dan kun je een boete krijgen  boven op het  factuurbedrag.

Betalen met Klarna

Klarna is een betaaldienst uit Zweden die je ook bij Nederlandse webwinkels tegen kunt komen. Je krijgt met Klarna de keuze  tussen direct of later betalen voor je bestelling. Bij direct betalen kun je kiezen tussen een aantal betaalopties en met één klik afrekenen. Wanneer je kiest voor later betalen, krijg je het bedrag renteloos voorgeschoten en kun je binnen 14 tot 30 dagen de gemailde factuur betalen. Klarna heeft een eigen app  waarmee je je facturen beheert en betaalt. Ook kun je met de app  direct online shoppen en  afrekenen bij aangesloten  webwinkels.

Bijzonder is dat je bij Klarna ook mag betalen in delen op krediet. Je kunt een maximaal krediet van €1000 aflossen in drie, zes of twaalf maanden. Let erop dat je hiervoor dan wel 11 procent rente betaalt. Daarnaast heeft Klarna een  kopersbescherming. Die biedt hulp bij problemen met je bestelling en de webwinkel.

Betalen met Billink

Billink is een Nederlandse achteraf-betaaldienst. De factuur voor je bestelling ontvang je na een paar dagen per mail en betaal je binnen twee weken. Dat kan met iDEAL of internetbankieren. Bij een  teruggestuurde bestelling krijg je je geld gewoon terug. Wanneer er problemen zijn met je  bestelling, komt de aankoop bescherming van Billink van pas. Dat betekent dat het bedrijf je helpt bij het oplossen van de  situatie.

Billink heeft een aparte app waarin je je bestellingen en betalingen kunt zien en regelen. Bijzonder is dat je met Billink ook zakelijke  bestellingen kunt afrekenen.

Betalen met AfterPay

AfterPay is de bekendste achteraf-betaaldienst in Nederland. Deze dienst kom je ook tegen bij behoorlijk wat webwinkels in het buitenland. Na de bestelling krijg je per e-mail een betaaloverzicht van AfterPay dat je binnen 14 dagen moet afrekenen. Mocht je na de bedenktijd toch iets van de bestelling terugsturen, dan kun je de betaling voor tien dagen extra pauzeren en betaal je alleen voor de spullen die je houdt. Met de app van AfterPay beheer je je rekeningen en betalingen. Via AfterPay krijg je soms kortingen als je betaalt met die service bij bepaalde webwinkels. Kijk hiervoor onder Korting en Acties in de app of op de website. 

Onder rembours betalen

Remboursverzending is een vorm van achteraf afrekenen. Het pakketje wordt door de postbode of andere bezorger  aangeboden aan de deur. Aan de bezorger betaal je een bedrag dat bestaat uit het  aankoopbedrag plus de rembourskosten en eventuele verzendkosten. Dit kan contant, maar gaat meestal met een draagbaar  pinapparaat en je betaalpas. Hierna is de bestelling van jou. Deze methode is gewoonlijk veilig, maar er zijn voorbeelden van nepwebwinkels die pakketten met een waarde loze inhoud sturen. Controleer vooraf op internet of de shop een erkend webwinkelkeurmerk heeft en maak eventueel direct je pakket open als de bezorger nog in de buurt is.

Digitale acceptgiro

Sommige webwinkels bieden de mogelijkheid achteraf te betalen via een digitale accept giro, zoals AcceptEmail of DigiAccept. Deze digitale acceptgiro ontvang je via je  e-mail en is de vervanger van de papieren acceptgiro. Het is meestal een betaaloptie bij webwinkels als Wehkamp en Bol.com, waarbij je ook op krediet kunt kopen.

Gespreid achteraf betalen

Bij de meeste achteraf-betaaldiensten betaal je het bedrag van je bestelling in een keer binnen 14 of 30 dagen. Maar wat als je op dat moment nog even niet genoeg geld bij de hand hebt? Dan zijn achteraf-kredietdiensten als SprayPay  (www.spraypay.nl) en CreditClick (www.creditclick.com/nl) een optie. Bij deze diensten leen je het bedrag van je bestelling en betaal je dat  gespreid terug.  Vanzelfsprekend is dit niet gratis: je betaalt een rente van rond de 10 procent over het  geleende geld.

Kredietdiensten worden vooral aangeboden bij webshops met duurdere producten, van enkele honderden tot wel €5000. Deze kredietdiensten werken grotendeels hetzelfde als gewone achteraf-betaalservices. Bij je eerste bestelling wordt gevraagd je persoonlijke gegevens op te geven plus een aantal  financiële gegevens. Dit wordt gecontroleerd en je krijgt snel te zien of je krediet is goedgekeurd. Vervolgens kun je aangeven hoeveel je wilt lenen en in hoeveel  maanden je wilt aflossen. Als je sneller wilt aflossen, kost dat niets extra. De terug betaling gaat met behulp van een automatische incasso.

Let op! Geld lenen kost wel geld.

Dit artikel verscheen eerder in Plus Magazine mei 2021.