Stelling: Mijn arts moet beeldbellen aanbieden

Niet meer naar het ziekenhuis hoeven voor controle, maar via het beeldscherm de dokter spreken. De Patiëntenfederatie en Zorgverzekeraar Zilveren Kruis willen dat zorginstellingen verplicht worden om de zorg ook digitaal aan te bieden. Wat vindt u van dit voorstel?

De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat de zorg massaal is overgestapt naar het beeldscherm. Wat jarenlang niet lukte, is nu in een stroomversnelling gekomen: praten met de dokter op afstand of controles via de computer of de smartphone. Maar nu de ‘gewone’ zorg weer op gang komt, dreigt de digitale zorg weer te worden vervangen door de oude gewoonten. Voor elke controle dus weer naar de poli. Zonde, de digitale zorg moet blijven! Dat vinden de Patiëntenfederatie en Zorgverzekeraar Zilveren Kruis. De zorg moet standaard ook een digitale behandeling aanbieden, vinden zij.

Eens: digitale zorg is een aanwinst

Digitale zorg kan veel voordelen hebben. Een paar voorbeelden uit de brief van Zilveren Kruis: ‘Kwetsbare COPD-patiënten voelen zich veiliger dankzij telemonitoring en hoeven minder vaak naar het ziekenhuis. Door online GGZ hoeven patiënten niet te wachten op psychologische hulp. Dankzij digitale monitoring hebben hartpatiënten minder opnames, spoedbezoeken en ambulanceritten. Ook het consult van de huisarts kan vaak net zo goed vanuit huis via beeldbellen.’

Oneens: de fysieke zorg komt in het gedrang

Nadelen zijn er ook. De psychotherapeuten hebben bijvoorbeeld aangegeven helemaal niet blij te zijn met digitale contacten. Zorgverleners kunnen door hun managers onder druk worden gezet om vooral digitaal hun patienten te gaan behandelen, terwijl ze bij fysiek contact meer voor ze kunnen betekenen. Ook de vergoeding van de digitale contacten is nog niet goed geregeld, geeft Zilveren kruis aan in de brief. De inkomsten van zorginstellingen hangen nog steeds samen met de fysieke contactmomenten. De zorgverzekeraar hoopt dat de minister van Volksgezondheid de tijdelijk regeling voor digitale zorg standaard invoert.

Maar wat vindt u daarvan?

Reactie toevoegen

81 Comments

Door L. Mol (niet gecontroleerd) op za, 11-7-2020 - 09:42

Digitaal is alleen goed voor zaken waar geen lichamelijke controle nodig is of wanneer het belangrijk is als de arts de patiënt in de ogen kan kijken waar hij al veel aan kan zien. Voor alleen herhalingen voor de vraag hoe is het, is digitaal prima.

Door dora vinder (niet gecontroleerd) op do, 9-7-2020 - 17:23

niet iedereen heeft een computer, denk ook eens aan de oudere mensen!

Door MJ (niet gecontroleerd) op di, 7-7-2020 - 16:52

A heb ik geen camera op mijn pc en
B wil ik iemand in de ogen kunnen kijken als ik iets te zeggen heb
C kan ik me niet concentreren op het gesprek. De oogarts en cardioloog belden me wel eens (zonder beeld) maar vind t moeilijk de inhoud tot me te nemen Er is een letterlijke afstand. Zelf iets aanvullen of vragen gaat nu eenmaal beter als je tegenover elkaar zit.
ook het terugkomen op iets dat gezegd is vind ik moeilijker, omdat een tel.gesprek te snel is ,en je afvraagt .komt er nog meer.. , Men ratelt de mededeling af en dat was t..

Als t een kwestie is van bv bloedonderzoek oid en uitslag is alleen goed te noemen vind ik t wat anders.

Door anja (niet gecontroleerd) op di, 7-7-2020 - 11:32

Het zou alle 2 moeten kunnen mensen vrij hier in laten.

Door Jannie (niet gecontroleerd) op di, 7-7-2020 - 10:20

Zo langzamerhand kom je nergens meer binnen en een patient in de ogen kijken dat is toch waar een huisarts voor staat en je kunt toch sneller met een patient wat afspreken en geruststellen.

Door J.van Eck (niet gecontroleerd) op ma, 6-7-2020 - 20:44

Beeldbellen of telefonisch.
Niet iedereen kan beeldbellen.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op ma, 6-7-2020 - 18:35

Uitstekend idee. Bespaart veel tijd en onnodig wachten. En je kunt toch je verhaal kwijt.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op ma, 6-7-2020 - 16:28

Laat beeld bellen per persoon worden afgestemd. Niet iedereen vind het prettig of kan er moeilijk mee om gaan. Vooral voor ouderen vind ik het niet altijd een optie.

Door Rolie (niet gecontroleerd) op ma, 6-7-2020 - 14:03

lijkt mij zeer arbeidstijd besparend voor de arts en tijd en vooral reistijd besparend voor de patiënt!

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op ma, 6-7-2020 - 13:23

Fysiek contact is niet altijd nodig, dan vind ik het handig om niet de deur uit te hoeven gaan en toch via beeldbellen de dr. kunnen spreken. Dus de mogelijkheid van beeldbellen zou mijn steun hebben.