Vakantie geannuleerd: geld terug of een tegoedbon?

Niemand mag op vakantie om verspreiding van het coronavirus te helpen voorkomen. Maar of de vakantieganger genoegen moet nemen met een tegoedbon, daar wordt momenteel over gesteggeld.

Mijn reisorganisatie heeft mijn vakantie geannuleerd vanwege het coronavirus. Dan krijg ik toch mijn geld terug?

Normaal gesproken wel. Maar nu vanwege de coronacrisis miljoenen vakanties in het water vallen, zouden veel reisorganisaties failliet gaan als ze alle klanten hun geld moesten teruggeven.

Help, ben ik dan mijn geld kwijt?

Nee, zo erg is het gelukkig niet. De reisorganisaties die bij de brancheorganisatie ANVR zijn aangesloten, hebben namelijk de ‘coronavoucher’ bedacht. Daarmee kun je binnen een jaar na uitgifte opnieuw op vakantie. “Het is niet de ideale oplossing, maar het geeft je in ieder geval de gelegenheid om later op reis te gaan. De voucher is bedacht om ervoor te zorgen dat niet alle reisorganisaties failliet gaan”, zei ANVR-directeur Frank Oostdam gisteren op tv bij Eva Jinek.

Mogen de reisorganisaties dat zomaar?

Nee, officieel niet. De wet eist namelijk dat je je geld terugkrijgt als de reisorganisatie je vakantie annuleert. De reisorganisaties willen daarom dat deze wet snel wordt versoepeld.

Mijn hoofd staat niet meer naar vakantie. Geef mij mijn geld maar terug. Wat moet ik doen?

Het verstandigst is om te wachten tot er meer duidelijkheid is. ANVR-aangesloten reisorganisaties gaan niet met uw geld aan de haal. Zij hebben er belang bij om u als klant tevreden te houden.

Ik heb een vliegticket geboekt maar mijn vlucht is geannuleerd. Krijg ik ook een voucher?

Dat is ook nog onduidelijk. Vliegmaatschappijen vechten momenteel voor hun bestaan omdat er bijna niet wordt gevlogen. Een massale restitutie van de ticketprijs zou ook hen in het faillissement storten. Daarom willen zij hun passagiers een tegoedbon geven. Maar de Europese Commissie heeft op 18 maart gezegd dat een tegoedbon alleen mag worden verstrekt als de passagier zelf annuleert, afhankelijk van de ticketvoorwaarden. Als de vliegmaatschappij de vlucht annuleert, heeft de passagier recht op terugbetaling van de ticketprijs of op een alternatieve vlucht. Dat laatste is vrijwel onmogelijk geworden omdat bijna alle vliegtuigen aan de grond staan. En terugbetaling is evenmin een optie, zeggen de airlines. Zij eisen eveneens dat de Europese regels tijdelijk worden versoepeld zolang het virus woedt.

Ik heb vragen, maar krijg niemand te pakken bij mijn reisorganisatie of vliegmaatschappij.

Dat komt omdat ze zoveel vragen krijgen dat de telefooncentrales overbelast zijn. KLM zelfs viermaal zoveel als op een gewone dag. Stuur een e-mail of een bericht via Twitter, en probeer even geduld te hebben. De bedrijven zetten alles op alles om hun klanten zo goed en snel mogelijk te helpen in deze extreme situatie. De meest schrijnende gevallen, zoals vakantiegangers die in het buitenland zijn gestrand, krijgen voorrang.