Vier vragen en antwoorden over click & collect

Hoe retourneer je een product?

Niet-essentiële winkels mogen vanaf 10 februari beperkt open volgens het 'click en collect'-principe. Wat houdt dat in? Vier vragen en antwoorden.

1. Wat betekent click & collect?

Het betekent niet meer dan: op afstand een bestelling plaatsen bij een winkel en die vervolgens zélf afhalen.

2. Hoe gaat het in z'n werk?

  • Je plaatst vanuit huis een bestelling bij een winkel die click & collect aanbiedt. De winkel bepaalt of dat online en/of met een telefoontje kan.
  • De winkelmedewerker wijst je een tijdslot toe waarin je het product op kunt komen halen. Let op: je kunt het product pas minimaal 4 uur nadat je de bestelling hebt geplaatst, ophalen. Deze maatregel moet 'funshoppen' tegengaan, oftewel: door de winkelstraat struinen en bij verschillende winkels een kijkje nemen.
  • Je kunt de bestelling op gaan halen bij het afhaalpunt als je klachtenvrij bent. Het afhaalpunt is altijd buiten.
  • Betalen doe je vooraf, achteraf óf zoveel mogelijk contactloos tijdens het afhalen.

3. Hoe retourneer je een product dat je hebt gekocht met click & collect?

Dat beleid bepaalt de winkel zelf. Het is verstandig om hier vooraf naar te informeren. Zo heeft schoenenketen VanHaren al langer tijdens de crisis een bel-en-besteldienst waarmee klanten uit de lokale winkelvoorraad kunnen bestellen. Retourneren kan pas weer als de fysieke winkels open zijn, zo meldt vakblad De Ondernemer. Bij Dille&Kamille wordt hetzelfde principe gehanteerd. De winkel brengt in grote steden producten per fiets naar klanten. Klanten kunnen producten retourneren zodra de winkels weer opengaan. De 30 dagen bedenktijd wordt verlengd, dus vanaf het moment dat de winkel weer opengaat, kun je het product nog 30 dagen terugbrengen. Het is nog niet bekend of beide winkels  en dus ook andere zaken  hun retourneerbeleid aanpassen met de nieuwe maatregel.

4. Bij welke winkels kun je gebruikmaken van click & collect?

Alle niet-essentiële winkels mogen click & collect aan gaan bieden, denk aan een HEMA, Action, Ikea of kledingwinkel. Winkels kunnen er ook voor kiezen om dicht te blijven en géén gebruik te maken van de afhaaldienst. Bouwmarkten, doe-het-zelf-zaken, bibliotheken en winkels die diervoeding verkopen mochten hiervoor ook al werken met click & collect. Overigens is het aan de winkels zélf om te bepalen welke producten ze aan gaan bieden. Het ligt voor de hand dat dit een beperkt aanbod is.

Bronnen: Rijksoverheid, De Ondernemer, Nu.nl