Maakt eten gelukkig?

Chocolade, oesters: maken ze blij?

Naar verluidt helpen chocolade en oesters om het leven door een roze bril te zien. En dat willen we graag geloven. Maar is het een mythe of een feit?

Biochemicus en voedingsdeskundige prof Bourre tempert meteen ons enthousiasme: "Als er echt voeding zou bestaan die ons blijer maakt, zou dat algemeen bekend zijn."

Is chocolade dan niet hét geluksvoedsel bij uitstek? Het bevat toch een aantal substanties die stimulerend kunnen werken. Theobromine bijvoorbeeld (dat het effect heeft van cafeïne) of N-acylethanolamines (die werken zoals bepaalde drugs, zoals cannabis). Maar daar meteen conclusies uit trekken, is volgens deskundigen echt een brug te ver.

20 kilo per dag

"Ten eerste weten we niet of de inname van deze stoffen een rechtstreeks effect kan hebben op de hersenen. Bovendien zou je – om een dosis te halen die eventueel uitwerking kan hebben – 20 kg chocolade per dag moeten eten", verduidelijkt de specialist. Zelfs voor rasechte chocoholics een onmogelijke opgave...

Koninginnengelei

Voor de werking van koninginnengelei (royal jelly), ook een voedingsmiddel waarvan men beweert dat hethet geluksgevoel bevordert, zijn er evenmin bewijzen. "De faam van dit product is het gevolg van geruchten en niet gefundeerd op wetenschappelijke gegevens. Misschien heeft het wel een placebo-effect, maar verder durf ik niet te gaan", beklemtoont dr. Bourre. Oesters danken hun reputatie aan het feit dat ze veel zink bevatten, een element dat de stemming zou helpen reguleren. Maar ook hier gaat het om hypotheses.

Goed voor het humeur

Is de kous daarmee af? Niet helemaal... "Ook al kunnen we niet echt spreken van geluksvoedsel, het is wél zo dat twee categorieën van nutriënten hun wetenschappelijke sporen hebben verdiend als het op een verbetering of een verslechtering van de stemming aankomt: omega-3-vetzuren en koolhydraten", klinkt het bij voedingsdeskundige Lecerf van het Rijsels Pasteurinstituut.

Uit sommige studies is namelijk gebleken dat licht-depressieve mensen zich door inname van behoorlijk grote hoeveelheden omega-3-vetzuren (2 tot 3 g per dag) minder triest en bedrukt voelen. "Omega-3-vetzuren vermijden ontstekingen in de hersenen, een factor die meespeelt bij depressie", legt de dokter uit.

Koolhydraten

En koolhydraten dan? Het is bewezen dat een tekort aan koolhydraten het risico op zwaarmoedigheid doet toenemen. "Ze bevorderen onder meer de aanmaak van serotonine in de hersenen. En serotonine staat bekend als een antidepressivum." Naar verluidt zouden we de zoete smaak als dermate prettig ervaren dat ook het gehalte aan endorfine – het befaamde gelukshormoon – in ons bloed toeneemt. Al is het altijd opletten geblazen: je bij elk dipje volproppen met zoetigheid is niet verstandig, want van extra kilo’s is nog nooit iemand uit een depressie gekomen.

Bron(nen):
Trefwoorden:

Reactie toevoegen