Zo blijft u positief

Vrolijk zijn is gezond

Er zijn van die dagen: rode wijn op uw nieuwe blouse, bus gemist, lekke band. Probeer dan nog maar eens goedgehumeurd te blijven! Gelukkig zijn er genoeg dingen die u kunt doen om u beter te voelen.

Constant sikkeneurig zijn is ongezond. Letterlijk. Er bestaan verbanden tussen een slechte stemming en lichamelijke klachten. Boosheid, depressie en stress maken u op lange termijn ziek. Het is dus erg belangrijk om uzelf af en toe een oppepper te geven. Gebruik deze tips en voel u vrolijk!

Doe iets
Van nietsdoen wordt u ontevreden en ongelukkig. Zorg dus dat u iets om handen heeft. Pak uw hobby's op, of bel die vriend die u al tijden niet meer heeft gezien. Zelfs vervelende dingen zijn goed om te doen. Vul uw belastingformulieren in of strijk desnoods.

Zoek anderen
Misschien denkt u dat u het te druk heeft om nog anderen te zien. Het lijkt zoveel energie te kosten. Maar in werkelijkheid leveren vriendschappen en sociale activiteiten energie op. Zoek familie en vrienden op, of maak kennis met anderen bij verenigingen en clubs.

Vroeg op
Sta een uurtje vroeger op. Dan ziet u de zon ook eerder. Vroeg opstaan werkt als een soort lichttherapie. Veel licht in de ochtend zorgt dat uw biologische klok beter werkt. Mensen die vroeg opstaan, worden minder snel depressief.

Zeg 'Nee'
Als u altijd maar 'ja' zegt tegen iedereen, gaat u ongetwijfeld nogal eens voorbij uw eigen grenzen. Wilt u echt meer uren gaan werken? Heeft u zin in dat uitstapje? Of zegt u alleen maar toe, omdat u zich verplicht voelt? Bedenk goed of u iets ook écht wilt. Voor uzelf kiezen is lang niet altijd egoïstisch. En u zult zien dat u veel gelukkiger bent als u kunt zijn wie u wilt zijn.

Aai uw huisdier
Het aaien van uw huisdier werkt kalmerend. U gaat er even bij zitten. Uw ademhaling en hartslag passen zich aan. Behalve ontspannen wordt u ook blij van tijd besteden aan uw dier. Uw hersenen maken dan namelijk een geluksstofje aan, serotonine.

Vermijd schokkende beelden
De televisie stelt u bloot aan een heleboel prikkels. Uit onderzoek is gebleken dat schokkende beelden uit het normale televisiejournaal u somber maken. Vooral als het een onderwerp is wat u nauw aan het hart ligt. Als u toch al niet zo lekker in uw vel zit, is het niet zo'n slecht idee om akelige reality-tv en andere schokkende beelden tijdelijk te mijden. In plaats daarvan kun u zich beter ontspannen met wat muziek.

Slaap genoeg
Slaap lijkt zonde in onze drukke tijden. Al die tijd dat u in uw bed ligt kunt u geen leuke of nuttige dingen doen. Maar een goede nachtrust is heel belangrijk. Slapen is gezond; uw gedachten worden geordend en uw lichaam herstelt zich. Zodat u weer fris en fruitig naast uw bed staat.

Word beter
U kan misschien al een beetje Spaans, maar dat kan nog veel beter. Van blokfluit kunt u naar saxofoon. En eigenlijk kunt u meer uit uw werk halen dan wat u nu doet. Stel uzelf doelen en werk hier aan. Uzelf ontwikkelen en nieuwe dingen leren, geeft een ontzettend veel energie. Let wel op dat u niet overdrijft. Te hoge doelen nastreven werkt juist weer averechts.

Eet chocolade
Het is maar weer eens bewezen: chocola is goed voor u. De koolhydraten en suiker in een reep zorgen ervoor dat uw hersenen gevoeliger worden voor endorfinen. Dit stofje geeft u het gevoel van geluk. Ook seks, sport en verliefdheid maakt de nodige endorfinen los. Zondig dus gerust af en toe met chocola en geniet!

Beweeg genoeg
Actieve sporters kennen het waarschijnlijk wel. Na een tijd bewegen gaat u zich heel blij voelen. Dit komt omdat uw lichaam een stofje (fenylethylamine) aanmaakt die u dit gevoel geeft. En daarvoor hoeft u niet heel hard te sporten, ook na een fikse wandeling kunt u dit al voelen. Bovendien gaat u zich fitter voelen, wat uw humeur ook al ten goede komt.  

Bron(nen):

Reactie toevoegen