Kerstkaarten dit jaar persoonlijker

Een algemene kerstwens is niet meer van deze tijd: kerstkaarten moeten persoonlijker en specifieker. En zelfs kersthaters versturen dit jaar kaarten. Dat zijn enkele kersttrends die door Hallmark en Greetz zijn opgemerkt.

Wie denkt dat de kerskaart zijn beste tijd heeft gehad, heeft het helemaal mis: via Greetz versturen we 10 procent meer kaarten dan een jaar eerder en Hallmark heeft zo’n 900 verschillende kaarten in de collectie, waarvan er 500 in winkels worden verkocht.

Over het algemeen geldt dat vrouwen meer dan drie keer zo veel kaarten versturen als mannen (78 tegenover 22 procent). In Drenthe worden met 9,3 kaarten per inwoner de meeste kaarten ontvangen. Op de tweede en derde plaats volgen Zeeland en Groningen. In Noord-Brabant, Limburg en Overijssel worden daarentegen de minste kaarten ontvangen.

De trends

Teksten als ‘Prettige kerstdagen en een gelukkig nieuwjaar’ of ‘Fijne feestdagen’ zijn niet meer aan de orde. De kaarten van nu zijn specifieker en bevatten emotie. Bijvoorbeeld een sobere kerstkaart met de tekst ‘Op sommige dagen heb je wat extra liefde nodig!’ Zo’n kaart kun je ook sturen naar iemand die wat minder lekker in z’n vel zit. Een belangrijke verandering met vroeger, is dat de kaarten nu met name draaien om de tekst en niet zozeer om het plaatje, verklaart Denise Qualm, art director bij Hallmark Benelux.

Niet alleen de boodschap wordt belangrijker, kaarten moeten ook persoonlijker. Dat valt vooral op bij Greetz, waar je je eigen kaarten kunt ontwerpen. Meer dan de helft van de bestelde kaarten hier is voorzien van een (familie)foto.

Bijzonder is ook dat zelfs kersthaters kaarten sturen. Sterker nog, er zijn zelfs kaarten die specifiek voor deze groep worden gemaakt. Bijvoorbeeld een kaart met alleen letters, waar als een soortwoordzoeker de tekst ‘F*ck kerst’ op te vinden is. Of een kaart met de boodschap ‘Het kan me geen kerstbal schelen’, die zowel kerstliefhebbers als -haters aanspreekt.

Een kerstkaart voor haters. Afbeelding van een Hallmarkkaart, afkomstig van RTLZ.

De kerstkaart als marketing

Waar particulieren elkaar graag een lieve of grappige kerstwens willen sturen of een hart onder de riem willen steken, is de kerstkaart voor bedrijven vaak niet meer dan een vorm van marketing. Maar ook hier is persoonlijkheid tegenwoordig de norm: 3D- of reliëfkaarten met een foto van het hele team zijn mateloos populair.

Bronnen: RTLZ & Greetz