Slanke tips voor in een restaurant

Afvallen en toch uit eten gaan

Als u een paar kilo's wilt verliezen, is in een restaurant eten waarschijnlijk niet het eerste waar u aan denkt. Zonde, want zo'n avondje op een mooie locatie met lekker eten, goede wijn en leuke mensen maakt u vaak heel gelukkig. Natuurlijk krijgt u in een restaurant vaak meer calorieën binnen dan thuis. Zeker als u regelmatig buiten de deur eet, is het dus belangrijk om gezonde keuzes te maken.

Een goede voorbereiding is vaak het halve werk. Als u al weet waar u gaat eten, is het verstandig om van tevoren alvast even op de website van het restaurant te kijken. Veel gelegenheden hebben hier namelijk hun menukaart op staan. Een beetje voorpret én u kunt al kijken wat dieettechnisch een goede keuze is.

Buiten de deur eet u daarbij meestal iets later dan je gewend bent. Om te voorkomen dat u zich bij binnenkomst meteen volpropt met stokbrood en kruidenboter, kunt u aan het eind van de middag beter nog iets eten. Een bakje yoghurt bijvoorbeeld, of wat groente of een stuk fruit. De calorieën die u binnenkrijgt met de rijkelijk belegde stokbroodjes kunt u beter voor de maaltijd bewaren.

Slim kiezen

Uiteten gaan en afvallen draait ook om keuzes maken. Een zwaar voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht bestellen is niet verstandig. Bent u echt een toetjesmens en wilt u graag chocoladetaart toe, kies dan voor een lichter voor- en hoofdgerecht. Een calorierijk hoofdgerecht kunt u aankleden met een heldere soep vooraf en koffie of thee met een chocolaatje als toetje. In plaats van een hoofdgerecht nog een voorgerecht bestellen is ook een slimme optie.

Wat drinkt u erbij?

Een goed glas wijn hoort er natuurlijk wel een beetje bij. Probeer het bij twee glazen te houden, want alcohol levert behoorlijk wat (lege) calorieën. Als u de wijn per glas bestelt is de verleiding om meer te nemen kleiner, dan wanneer u een fles op tafel hebt staan. Als u kleine slokjes neemt, geniet u langer van je wijn.

Water drinken is natuurlijk een gezondere keuze. Vraag dan ook om een fles of karaf water op tafel. Als u liever frisdrank drinkt, kies dan de lightvariant. Daar zitten minder calorieën in.

Tips:

  • Vooraf zijn een salade, heldere soep, carpaccio of vis (zonder brood, dressing of kaas) heel geschikt.
  • Kies een hoofdgerecht met groente of vraag om een extra bakje groente of sla.
  • Gegrilde of gepocheerde gerechten zijn meestal minder calorierijk dan gebakken gerechten.
  • Gekookte of gepofte aardappelen leveren minder energie dan gebakken of gefrituurde aardappelen.
  • Vraag of de jus, saus of dressing apart kan worden geserveerd.
  • Rode sauzen bevatten over het algemeen minder calorieën dan romige witte sauzen.
  • Slimme toetjes zijn (vers) fruit, sorbetijs of koffie met een chocolaatje.

En tot slot:

  • Voel u niet verplicht om uw bord leeg te eten. U bepaalt hoeveel u eet en niet de kok van een restaurant.