Genezen door gezondere voeding

Kookboek van huisarts Tamara de Weijer

Gezonder eten levert veel winst op bij ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en mogelijk zelfs bij de ziekte van Alzheimer. Maar hoe pak je het aan? Huisarts Tamara de Weijer schreef het kookboek ’Eet beter in 28 dagen’.

Waarom dit boek?

‘Ik spreek veel patiënten die gezonder willen leven, maar ze weten niet hoe. Ik vraag wat ze eten en dan blijken er veel bewerkte producten op het dagelijkse menu te staan, zoals koek, vruchtenyoghurt of saus uit een pot of zakje. Niet gek, want 70% van het voedsel uit de supermarkt is sterk bewerkt. In dit boek, ’Eet beter in 28 dagen’, staan lekkere recepten, waarmee mensen meer gezonde onbewerkte producten in hun maaltijden verwerken, zoals groenten, fruit, ongebrande noten en olijfolie.’

Wat bereik je met gezond eten?

‘Je voelt je fitter, energieker en slanker. Ik hoor van patiënten nog andere voordelen: minder hoofdpijn, een betere huid, minder last van de darmen en een betere weerstand.‘

Waarom 28 dagen?

‘Dat is de periode die je lijf nodig heeft om gezonder te worden. Cholesterol en bloeddrukwaarden veranderen, mensen gaan zich fitter voelen en het hongergevoel neemt af. Het is geen dieetboek. Wie gezonder wil worden, zal zijn of haar leefgewoonten blijvend moeten veranderen.

Hoe houd je dat vol?

‘Patiënten denk vaak dat ze nooit meer een frikandel mogen eten, of alleen nog maar sla en wortels mogen.  Dat zijn misverstanden. Het is de kunst om te ontdekken welke gezonde eetgewoonten bij je passen. Houd je niet van rauwkost, probeer dan eens een gezonde lasagne of spaghettisaus met extra veel verse groenten erin verwerkt.’

Er staan geen tussendoortjes in het boek

‘Het is gezonder om drie maaltijden per dag te nemen en niet de hele dag te ‘grazen’. Je gaat pas vet verbranden, als de suikers uit de maaltijd zijn opgebruikt, dus pas 1-2 uur na de maaltijd. Als je dan een tussendoortje neemt, stopt de vetverbranding weer. We kunnen wel drie weken zonder eten, ons lichaam is gebouwd op schaarste.’

Je zegt ook dat beter eten helpt bij ernstige aandoeningen, zoals de ziekte van Alzheimer of kanker.

‘Steeds meer onderzoeken laten zien hoe belangrijk eten is bij de ziekte van Alzheimer. Waarschijnlijk heeft het te maken met gevoeligheid voor insuline, net als bij diabetes. Maar de heilige graal is nog niet gevonden. Dat geldt ook voor kanker, je geneest het niet met gezonde voeding, maar het heeft wel degelijk invloed. Zelfs als je uitbehandeld bent, kan gezonde voeding helpen bij een betere kwaliteit van leven.’

Is ‘gezonde voeding’ voor elke ziekte hetzelfde?

‘De basis is altijd hetzelfde: veel plantaardige en onbewerkte voedingsmiddelen en niet teveel  ‘snelle’ suikers in voeding, zoals in vruchtensap, waarmee je ineens veel suiker in je bloed krijgt. Iemand met darmproblemen kan juist meer last krijgen van melkproducten of gluten. Ik adviseer patiënten vaak om een klachtendagboek bij te houden. Dan kun je ontdekken welke voedingsmiddelen klachten geven.’

Mijn arts vraagt nooit wat ik eet.

‘Je kunt het zelf aankaarten. Wees eigenwijs en zeg tegen je huisarts – ik wil graag van mijn medicijnen af en gezonder leven. Kunt u mij helpen? Proberen kan altijd, in het ergste geval heb je geen effect van het gezondere eten. Als je een arts zoekt die meer weet over voeding, dan kun je terecht bij onze vereniging Arts en voeding. Op de website www.artsenvoeding.nl staan de contactgegevens van honderden artsen die zich inzetten voor meer gesprekken over voeding en leefstijl in de spreekkamer.’

Ontmoet huisarts Tamara de Weijer

Tamara de Weijer geeft woensdag 19 september van 15.00 tot 15.25 uur een presentatie op de 50Plusbeurs in de Jaarbeurs in Utrecht. Kom langs en hoor nog veel meer over gezonde voeding. Hier vindt u het programma van de 50PlusBeurs.