Schilferende huid

Vorig jaar kreeg ik, vrouw van 72 jaar, eczeem achter mijn linkerenkel. Ook de voet werd dik en het been werd steeds dikker. De huisarts heeft een ontstekingsremmende zalf voorgeschreven (Dermovate), maar uitein­delijk bleek een slecht functionerend bloedvat de oorzaak. Het bloedvat is dichtgeschroeid en het been werd weer mooi dun; de enkel bleef dik. Sinds een paar maanden is de huid rond die enkel weer onrustig. Van de huisarts moet ik er weer Dermovate op doen. Het helpt niet echt. Hebt u een oplossing?

Joris Bartstra, journalist met artsendiploma

Uw huisarts stoot zich twee keer aan dezelfde steen. U hebt hetzelfde probleem als vorig jaar. De schilferende huid komt doordat er te veel vocht in de weefsels onder de huid zit. En dat komt doordat de afvoerende vaten (de venen) van uw been slecht functioneren. In de venen zitten klepjes die zorgen dat bloed maar één kant op kan stromen: in de richting van het hart. Werken die klepjes niet meer, dan voeren de venen het vocht in de weefsels niet meer af. Zit er allemaal vocht tussen de weefsels en de kleine bloedvaatjes in, dan is er geen goede uitwisseling van voedsel en zuurstof meer mogelijk en wordt de huid ziek. De vorige keer is het opgelost door een verantwoordelijk vat dicht te schroeien. Ik weet niet of dat nu weer kan, maar een steunkous helpt altijd: die geeft druk van buiten, waardoor de weefsels niet meer kunnen opzwellen. Is uw been weer slank, dan stopt het schilferen.

Ook een gezondheidsvraag? Klik hier en stel de vraag aan een expert!