Zo komt u aan 250 gram groenten

Rauw, gewokt of gekookt

Om voldoende vitamine en mineralen binnen te krijgen, is het belangrijk om dagelijks 250 gram groenten en twee stuks fruit te eten. Maar als u 250 gram rauwe spinazie in de wok of pan gooit, houdt u maar heel weinig over. Dus dan komt u niet aan 250 gram. Hoe pakt u dat aan?

Twee ons groenten bij tomaten, komkommer en sla is gemakkelijk: die groenten eet u eigenlijk altijd rauw dus 250 gram is 250 gram. Maar hoe zit dat met andijvie en spinazie? Van een zak vol groente blijft dan in de pan namelijk maar heel weinig over. Volgens het Voedingscentrum moet u altijd uitgaan van 250 gram bereide groente.

Slinken

Als u groente kookt, verliest u vocht, grammen en wat voedingstoffen, maar tegelijkertijd wordt het geconcentreerder en kunt u daardoor juist makkelijk veel voedingsstoffen binnenkrijgen. Daarom heeft u voor 250 gram gekookte andijvie 370 tot 450 gram rauwe groente nodig. Hetzelfde geldt voor spinazie.

Toch heeft u als u andijvie rauw door de stamppot mengt of een spinaziesalade maakt, niet méér dan 250 gram nodig. Het belangrijkste is dat u gevarieerd eet. Kies voor allerlei soorten groenten en zowel rauw als bereid. Dan blijft 200 gram gemiddeld genomen voldoende.

Wilt weten hoeveel rauwe groente u nodig hebt om aan uw dagelijkse 250 gram te komen van de bereide variant? Kijk dan in onderstaande tabel.
 

Groente Hoeveelheid rauw voor 250 gram bereide groente
Andijvie 370-450 gram
Asperges 300 gram
Aubergine 250-325 gram
Bataat, zoete aardappel 325-375 gram
Bimi 250 gram
Bieten* 250 gram
Bleekselderij 375-450 gram
Bloemkool 325-375 gram
Boerenkool 500-575 gram
Bospeen 250-325 gram
Broccoli 325-375 gram
Champignons **
Chinese kool 375-450 gram
Courgette 250-325 gram
Pastinaak 300 gram
Paprika 2 stuks
Peultjes 250-325 gram
Pompoen 350 gram
Prei 450-500 gram
Rabarber 500 gram
Rode kool 250-325 gram
Snijbonen 250 gram
Sperziebonen 275 gram
Spinazie 450-500 gram
Spitskool 325-375 gram
Spruitjes 275-325 gram
Sugar Snaps 250 gram
Venkel 325-375 gram
Winterpeen **
Witlof 325-375 gram
Witte kool 250-325 gram
Zuurkool 250-325 gram

* Bietjes koop je meestal al voorgekookt. Tijdens het bereiden gaat dan niets meer verloren.
** Deze groente eet je vaak in combinatie met andere groenten. Vul aan met andere groente tot 250 gram

Trefwoorden:

3 Comments

Door wil pleune ( 81... (niet gecontroleerd) op vr, 31-5-2019 - 09:52

Ik eet best graag groente. Maar zulke hoeveelheden krijg ik echt niet door mijn strot. Mijn eten moet ook nog smakelijk blijven. En zonder opgezette maag gegeten worden. Ik besluit om al die adviezen voortaan in de wind te slaan want zó word ik overvraagd!

Door wil pleune ( 81... (niet gecontroleerd) op vr, 31-5-2019 - 09:51

Ik eet best graag groente. Maar zulke hoeveelheden krijg ik echt niet door mijn strot. Mijn eten moet ook nog smakelijk blijven. En zonder opgezette maag gegeten worden. Ik besluit om al die adviezen voortaan in de wind te slaan want zó word ik overvraagd!

Door Willem (niet gecontroleerd) op do, 30-5-2019 - 11:55

"** Deze groente eet je vaak in combinatie met andere groenten."
Wie zegt dat?
Waarom niet gewoon het aantal gram vermelden en mensen zelf laten uitmaken hoe ze winterpeen eten?
Wij eten graag winterpeen met aardappelen en gestoomde vis. Daar hoeven/horen geen andere groenten bij.