Hoortoestellen vaak niet gebruiksklaar: vergoeding opladers en batterijen onduidelijk

Hoorapparaten in oplader
Getty Images

Wie een hoortoestel vergoed krijgt, heeft recht op een gebruiksklaar apparaat, inclusief oplader of eerste set batterijen. Toch is die informatie op veel websites van zorgverzekeraars en audiciënketens lastig te vinden.

Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond naar 15 zorgverzekeraars en 5 grote audiciens. Door de onduidelijke en soms onvolledige informatie betalen consumenten geregeld onterecht zelf voor opladers of batterijen, bijvoorbeeld via een servicepakket.


De meeste zorgverzekeraars beloven hun informatie inmiddels te verbeteren. Sommige, waaronder DSW, VGZ en Zorg en Zekerheid, vinden dat hun polisvoorwaarden duidelijk genoeg zijn. 

De Consumentenbond vraagt verzekeraars ook om met oplossingen te komen voor klanten die kosten hebben gemaakt die eigenlijk vergoed hadden moeten worden.  ASR, CZ, DDSW, Menzis, ONVZ, VGZ en Zilveren Kruis lieten weten dat je je hiervoor bij hen kunt melden. Zorg en Zekerheid verwijst zijn verzekerden naar de audicien. De bond verwacht hierover nog een standpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Auteur 
Bron 
  • Consumentenbond