De fietstrends van nu

Supersnelle fietsen met krachtige ondersteuning, betere fietspaden, niet hebben maar delen: de fietswereld staat nooit stil.

Gele plaatjes

Pas nog voorbij gezoefd door een fiets met een geel plaatje? Dat kan kloppen, want het aantal speed pedelecs neemt toe. In 2019 reden er in totaal zo’n 16.000 rond en de verwachting is dat dit aantal het komende jaar alleen maar verder stijgt. De snelle fietsen, waarvoor je in het bezit moet zijn van een bromfietsrijbewijs en een helm, zijn vooral populair onder forensen en maken door de hoge snelheid (45 km/u) lange afstanden bereikbaar per fiets. Met een gemiddelde aanschafprijs van rond de €4000 is een speed pedelec geen goedkoop speeltje, maar de nieuwe regeling voor een fiets van de zaak (per 01-01-2020) maakt de fiets voor een breder publiek aantrekkelijk.

Milieubewust op fietsvakantie

Vakantiefietsers kunnen (in de nabije toekomst) in diverse internationale treinen de fiets meenemen. Zoals in de Thalys (vanaf 2021), de Eurostar of de nieuwe ICE-treinstellen naar Duitsland en Zwitserland.

Snelle infrastructuur

Een andere maatregel van de overheid om meer forensen op de fiets te krijgen en de filedruk te verlagen, is het investeren in (snelle) fietsinfrastructuur. Een mooi voorbeeld zijn de snelfietsroutes. Momenteel strekken die zich uit over 300 kilo­meter door heel Nederland, maar de komende jaren moet daar nog zo’n 600 kilometer bij ­komen. Een goed wegdek, voorrangsregels, weinig stoplichten en weinig bochten: ­snelfietsroutes zijn een snelle en veilige manier om op de fiets van A naar B te komen.

Gekleurde fietsen

We hebben nog altijd meer fietsen dan inwoners, maar toch vindt er een verschuiving plaats van bezit naar gebruik. Je koopt dan geen eigen fiets, maar neemt er een soort abonnement op. Vooral in grote steden, waar diefstalcijfers hoog zijn, is het bezit van een fiets niet meer het belangrijkst. In plaats daarvan zien we dat gebruik en gemak voorop staan. Met als gevolg: meer gekleurde fietsen in het straatbeeld. Van de opvallende geel-blauwe OV-fietsen, die op bijna 300 stations, bus- en metro­haltes en P+R-locaties staan, tot de Swapfietsen met hun blauwe banden, die vooral populair zijn in de studentensteden.

Fietsen op recept

Dat fietsen gezond is, weten we allemaal. Maar wat velen niet weten, is dat het in feite een zeer geschikte preventie- en behandelmethode is voor allerlei aandoeningen. Dat blijkt uit een expertsessie van de Fietsersbond met medisch specialisten, bewegingsexperts en fietsspecialisten. Daarom zal fietsen op recept in de toekomst steeds vaker worden voorgeschreven.

Megastallingen

De overheid timmert flink aan de weg om autoverkeer in drukke binnen­steden te beperken, bijvoorbeeld door milieuzones in te stellen. Dit maakt de weg vrij voor meer fietsgebruik in de steden. Tegelijkertijd brengt dit een nieuw probleem aan het licht: het fietsparkeerprobleem. Hoewel diverse steden hier originele oplossingen voor hebben, kampt één op de vijf gemeenten met een tekort aan fietsparkeerplekken. Dit vraagt om nieuwe infrastructurele oplossingen, bijvoorbeeld megastallingen zoals ’s werelds grootste onder Utrecht CS.

Stiekeme e-bikes

E-bikes zijn steeds moeilijker als zodanig te herkennen. Bij de eerste modellen zat de accu prominent in het zicht en ook tegenwoordig is de accu bij veel merken duidelijk zichtbaar onder de bagagedrager. Maar het kan ook anders: verschillende ­fabrikanten werken de accu nu weg in het frame, dat daardoor weliswaar een stuk dikker wordt, maar de fiets wel een sportieve en klassieke uitstraling geeft. Nu het schermpje nog ­wegwerken en dan zijn de ­e-bikes niet te onderscheiden van gewone fietsen.

Bron(nen):