Niet genoeg fietsplekken in de trein: onzekerheid en vertraging voor reizigers

Er is niet genoeg plek voor fietsen in de trein. Het aantal reizigers met een fiets is de afgelopen jaren snel gegroeid en nu het fietsgebruik steeds meer wordt gestimuleerd, moet de NS snel extra maatregelen nemen.

Dat stellen de Fietsersbond en reizigersorganisatie Rover. Volgens Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, is er een tekort van duizenden fietsplekken en de komende jaren zal het aantal reizigers met een fiets jaarlijks met 10 tot 20 procent toenemen. De organisatie krijgt dan ook steeds meer klachten binnen van reizigers die niet met hun fiets in de trein mogen.

Ook Arjen Klinkert van Rover constateert dit: “Onze vrijwilligers zien steeds vaker dat er geen plek in de trein is voor fietsen. De reizigers moeten dan uit de trein gezet worden in verband met veiligheid. Dat moet anders.”

De problemen doen zich vooral voor in de zomermaanden en dan met name op trajecten die door veel (dag)toeristen worden gebruikt. Denk aan trajecten rond de Veluwe, Leeuwarden en richting de Waddeneilanden. Omdat fietsen in de spitsuren niet mee mogen, moeten reizigers met een fiets in de daluren reizen. Dat leidt tot extreme drukte. “Zeker in de weekenden is het passen en meten. Dat vraagt om creatieve oplossingen,” stelt Arjen Klinkert.

Onzekerheid

Als reiziger weet je van tevoren niet of er plek is voor je fiets. Met als mogelijk gevolg dat je niet meteen mee kunt en moet wachten op een volgende, hopelijk minder volle trein. Dat leidt niet alleen tot langere reistijden, maar als je meerdere treinen achter elkaar niet kunt nemen, loop je ook nog het risico dat je weer in de spits terechtkomt.

Maatwerk

Er zijn bij geen van de betrokken organisaties exacte cijfers over het aantal reizigers dat een fiets in de trein mee wil nemen, maar ook de NS ziet in dat er structurele oplossingen nodig zijn. Een woordvoerder geeft aan dat de vervoerder in overleg met Rover en de Fietsersbond naar oplossingen zoekt. Wel wil de NS eerst onderzoek doen naar de knelpunten.

Volgens de Fietsersbond moet de NS niet alleen kijken naar het gemiddelde aantal fietsplekken in treinen, maar vooral ook maatwerk toepassen. Bijvoorbeeld door op drukke trajecten extra fietswagons aan te koppelen, zoals dat ook in Duitsland gebeurt. Of door fietsen aan het voorwiel op te hangen om meer ruimte te creëren.

Bron(nen):