Welke fietsendrager kies je?

Getty Images

Eropuit met de auto én met de fietsen: dat is tegenwoordig­ geen probleem. Fietsendragers zijn er in veel soorten, maten en prijzen. Zo kies je er een die bij je past.

Er zijn veel manieren om fietsen mee te nemen met de auto: op het dak, met een speciaal trailertje en natuurlijk op de trekhaak. Die laatste is verreweg­ de makkelijkste en daarmee de populairste manier. Een fietsendrager op de trekhaak is ook zuiniger, want het brandstofverbruik bij een fietsendrager op het dak is twee keer zo hoog.

De prijsverschillen tussen deze dra­gers zijn groot: van iets meer dan €100 tot meer dan €800.In de meeste gevallen staat daar ook wat tegenover, dus koop niet zomaar de eerste de beste aanbieding. Een fietsendrager moet ­namelijk goed bij de auto, de fietsen én de fietser passen.

Past de drager bij de auto?

Als eerste heb je een trekhaak ­nodig om de drager op te plaatsen. Heeft de auto nog geen trekhaak? Dan kun je er eentje laten monteren. Dat kan vaak ook bij elektrische auto’s; daar kun je dan in de meeste gevallen niet iets mee trekken, maar ze kunnen wel enig gewicht dragen.

Is er een trekhaak? Dan is het ­belangrijk dat de kofferbak open kan als de fietsen op de drager­ zitten. Dat betekent dat een drager kantelbaar moet zijn. In hoeverre je de drager kunt kantelen, verschilt­ van model tot model en bepaalt met hoeveel gemak en plezier je zo’n drager kunt gebruiken.

Let bij de aanschaf ook op het zicht naar achteren, want dat wordt bij een fietsendrager altijd minder. Moderne auto’s hebben vaak een achteruitrijcamera en/of sensoren en het is de moeite waard om dat eerst even mét de eigen fietsen uit te proberen. 

Voor het aansluiten van de verlichting zijn er twee opties: 7-punts en 13-punts. Handig als het meteen past, maar anders is dat eenvoudig op te lossen met een verloopstekker.

Een ander aandachtspunt is het gewicht van de fietsendrager. Om te beginnen voor het gemak, want het scheelt nogal of je 7 of 15 kilo moet verslepen. Maar ook voor het maximaal toelaatbare gewicht dat achter de auto mag. Deze ­zogeheten maximale kogeldruk is iets om goed naar te kijken. Bij een wat grotere auto is 75 kilo geen probleem, maar bij wat kleinere auto’s kan 40 of 50 kilo al te veel zijn. Heb je twee e-bikes van 25 kilo per stuk en een wat zwaardere drager, dan kan de auto dat gewicht niet dragen en mag je er niet mee de weg op. Bij sommige auto’s in combinatie met sommige fietsen, moet je dan kiezen voor een lichte drager om aan deze wettelijke eis te voldoen.

Past de drager bij de fietsen?

De fietsendrager moet in de meeste gevallen het gewicht van twee fietsen kunnen dragen. Een e-bike weegt als snel 25 kilo en dat betekent dat zo’n fietsendrager overweg moet kunnen met 50 tot 60 kilo. Let ook op dat de fietsen niet te ver uitsteken naar links of rechts: 20 centimeter is het maximum, zie ook het kader ‘Verkeersregels’. 

Fietsenbanden worden steeds dikker, dus controleer ook of de banden in de wielgoot passen; soms zijn die net iets te smal en dat vraagt een dure aanpassing.

Is het lastig om de fietsen op de drager te tillen? Een handige, bijpassende goot is dan een uitkomst en er zijn ook fietsendragers met een liftfunctie, zodat je helemaal niet meer hoeft te tillen. Vaak zijn deze te koop via hulpmiddelenwinkels. En als de twee fietsen erop staan, is het natuurlijk het beste als die elkaar niet raken om beschadigingen te voorkomen. Een strookje verwarmingsbuis-isolatie biedt voor weinig geld wat extra bescherming.

Moderne racefietsen en mountainbikes zijn vaak gemaakt van carbon.­ Een licht en stijf materiaal­, maar kwetsbaar voor invloeden van buitenaf. Hebt u een fiets van dat materiaal? Er zijn gelukkig speciale klemmen te koop die voorkomen dat u ze te strak aandraait.

Past de drager bij de fietser?

Als de drager geschikt is voor de auto en de fietsen passen erop, is-ie in principe goed genoeg. Maar wat extra gebruiksgemak voor de gebruiker is mooi meegenomen. We noemden al het gewicht van de drager, maar er is meer. Kijk bijvoorbeeld naar de inklapbaarheid: hoe klein is het pakketje dat dan overblijft. Hoe kleiner, hoe prettiger. En er zijn verschillende manieren om een fietsendrager op de trekhaak te klikken. De ene werkt met een best wel zware hendel, terwijl je de andere er een stuk eenvoudiger op klikt met één vouwende beweging. Probeer dit plaatsen én verwijderen van de fietsendrager altijd even uit als het kan.

Ook het goed kantelen van de fietsendrager, zodat de kofferbak open kan, is iets om goed op te letten. Past dat bij het automodel én hoe soepel of hoe zwaar gaat dat?

Kijk ook altijd naar de veiligheid. Sommige dragers hebben alleen een slot voor de drager en niet voor de fietsen. Met een slot voor de fietsen kun je die veilig achter op de auto achterlaten. 

Gebruik je graag een fietstas? Kies dan bij voorkeur een makkelijk te verwijderen en bevestigen­ model en haal de tassen eraf voordat ze achter op de auto gaan. Dat is ­veiliger en scheelt in het brandstofverbruik. Ook accu’s van ­e-bikes­ kun je het beste van de fiets halen. Let bij de aanschaf van een fietsendrager ook op de ­bevestigingsmogelijkheden voor een ­kenteken: gaat dit makkelijk of vraagt dat wat extra werk?

Hoe zit het met de verzekering?

Veroorzaakt een andere automobilist schade aan jouw auto en fietsendrager, dan is diegene daarvoor aansprakelijk en valt dat onder de WA-verzekering. ­Veroorzaak je zelf schade en daarmee aan je eigen fietsendrager, dan is dat in principe niet ­gedekt, tenzij je daarvoor een extra accessoire-verzekering afsluit. De fietsen zélf vallen niet onder een dekking van de autoverzekering, maar mogelijk wel onder die van een fiets- of reisverzekering. 

Verkeersregels

  • De maximale kogeldruk mag je niet overschrijden. De maximale kogeldruk staat vermeld in het instructieboekje. Met een te zware lading riskeer je een boete van €150 en het kan gevolgen hebben voor de dekking van een eventuele verzekering.
  • De fietsen mogen aan beide kanten maximaal 20 centimeter uitsteken. Dat is niet veel en iets om goed naar te kijken bij de aanschaf van een fietsendrager. Ook hierbij riskeer je een boete van €150.
  • Je kenteken moet altijd goed zichtbaar zijn en dat betekent in de meeste gevallen een extra kentekenplaat aanvragen. Dat kan alleen bij door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) erkende kentekenfabrikanten, te vinden op www.rdw.nl (T 088-008 74 47). Bij sommige kost dit niet meer dan €10. Knutsel je zelf iets in elkaar, dan riskeer je een boete van €150.
  • De verlichting van de auto moet ook mét fietsendrager goed zichtbaar zijn; daarom hebben de meeste fietsendragers extra verlichting. Controleer voor vertrek of het goed werkt. Slechte verlichting kan ook leiden tot een boete van €150.
  • Let op: in het buitenland kunnen andere regels gelden voor fietsendragers. In Spanje en Italië is bijvoorbeeld een vierkant rood/wit waarschuwingsbord verplicht. De meest actuele ­verkeersregels vind je op de website van de ANWB.
Auteur