Welke fietsonderdelen slijten snel? 

Getty Images

Je fiets heeft, net als andere gebruiksvoorwerpen, soms een beetje extra liefde nodig. Bewegende onderdelen van de fiets slijten vaak sneller dan de rest en dat is ook niet altijd zichtbaar. Welke onderdelen moet je in de gaten houden? 

Verschil tussen e-bikes en (stads)fietsen

E-bikes hebben onderdelen die sneller slijten omdat ze meer te verduren hebben. Dat komt door de hoge snelheden die e-bikes bereiken en het feit dat sommige onderdelen dan harder moeten werken. Fietsers met een e-bike leggen vaak ook grotere afstanden af en dat betekent meer beweging van de onderdelen. 

1. Remblokjes

De grootste slijtage bevindt zich bij de remblokjes. Als je remt, duwen de blokjes tegen de velg of tegen de schijf rondom de wielas. Er ontstaat wrijving en de blokjes slijten af. Gelukkig zijn ze makkelijk te vervangen, ook door jezelf mits je handig bent. 

Hoe snel ze slijten heeft te maken met het aantal kilometers dat je aflegt en de weg die je rijdt. Fiets je vaak in een heuvelachtig of hobbelige weg, dan zul je de remmen vaker gebruiken dan op een vlak en rustig fietspad. 

Slijtage vertragen    

Je kunt je remmen beschermen door regelmatig het straatvuil tussen de blokjes te verwijderen. Dit doe je door ze schoon te spoelen met water en daarna droog te maken. Helemaal voorkomen dat ze slijten is niet mogelijk. 

De remblokjes kun je zelf vervangen, maar het is altijd verstandig om ze even te laten controleren door een professional. Voor een paar tientjes ben je er dan al.

2. Ketting

De ketting krijgt ook veel te verduren, net als de remblokjes. Vaak moet je bij een versleten ketting ook de tandwielen vervangen, omdat de tandwielen niet meer aansluiten op de (nieuwe) ketting. Tegelijk vervangen is daarom het meest verstandig. Na ongeveer 4000 kilometer merk je dat de ketting vervangen kan worden (afhankelijk van je fiets). Laat je fiets daarom tijdig controleren of, als je zelf handig bent, controleer de ketting zelf. 

Slijtage vertragen

De ketting regelmatig poesten en smeren verlengt de levensduur van zowel de ketting als de tandwielen. Schoonmaken moet ook als de ketting in een afgesloten kettingkast zit. Deze kun je makkelijk verwijderen (of laten verwijderen). 

Bij de kosten van de vervanging van je ketting (en tandwielen) moet je denken aan een paar tientjes. Zelf doen is goedkoper, maar dan moet je goed weten wat je doet. 

3. De fietsband

Hoe meer je fietst, hoe sneller je fietsbaden zullen slijten. Heb je goedkope fietsbanden? Dan zul je nog sneller merken dat ze (spreekwoordelijk) achteruit gaan. Een band van goede kwaliteit kan zeker 10.000 kilometer meegaan en zorgt voor meer comfort, minder lekke banden en een betere ligging. 

Slijtage vertragen

De band gaat langer mee als je hem goed oppompt. Ook niet te zwaar beladen op de fiets stappen helpt voor een langere levensduur. 

Een nieuwe fietsband hoeft niet veel te kosten, maar kijk goed naar de kwaliteit van de band. Je bent er wel met een paar tientjes. Een goede antilekband kost ongeveer 30 euro. Je kunt dit zelf doen of laten doen bij een fietsenmaker. Daar betaal je exclusief aanschafkosten tussen de 15 en de 25 euro. Heb je een e-bike? Dan kosten de banden en de montage vaak iets meer. 

Bron: ANWB.nl
 

Auteur