Reizen naar de UK? Check de ETA-aanbieder en laat u niet oplichten

Europees Consumenten Centrum (ECC) waarschuwt reizigers

Senior koppel in het vliegtuig
Getty Images

Nederlanders die naar of via het Verenigd Koninkrijk reizen, hebben sinds dit jaar een ETA (Electronic Travel Authorisation) nodig. Bij de officiële website van de Britse overheid kost dit 16 pond. Pas op, er zijn ook aanbieders actief die aanzienlijk meer geld rekenen.

Dat meldt het Europees Consumenten Centrum (ECC). Iedereen met een Nederlands paspoort die korter dan zes maanden in het Verenigd Koninkrijk is, heeft een ETA nodig. Dat is ook het geval bij een overstap op een Britse luchthaven als de paspoortcontrole wordt gepasseerd.

De ETA is aan te vragen via de website van de Britse overheid. Dat kost ongeveer zestien pond, Binnen drie dagen verstrekt de Britse overheid de ETA. De website is in het Engels.

Andere aanbieders

Er zijn op internet ook andere organisaties en ondernemers bij wie de ETA is aan te vragen. Zij staan veelal hoog in de lijst als via Google naar ETA wordt gezocht. Deze aanbieders zijn niet allemaal even betrouwbaar. Sommige rekenen extra kosten, bijvoorbeeld omdat de site in het Nederlands is. Die kosten kunnen flink oplopen. Tot wel meer dan 100 dollar per aanvraag.

Tegen deze dure aanbieders is niets te doen als de aanbieder vooraf duidelijk heeft gemaakt hoeveel de aanvraag gaat kosten. Bij duidelijke informatie is er geen recht op terugbetaling van het prijsverschil met een aanvraag via de Britse overheid. Als de aanbieder vooraf niet duidelijk is geweest over de prijs, is het slim contact op te nemen met het ECC.

Oplichting

Het ECC meldt dat er ook een aantal websites is, waarbij de aanvrager wel betaalt, maar geen ETA ontvangt. Als er na drie dagen nog geen reactie is, neem dan contact op met de aanbieder. Wie helemaal niets hoort, kan navraag doen bij de Britse overheid, afdeling UK Visas and Immigration. Is de aanvraag niet bekend, dan is er hoogstwaarschijnlijk sprake van oplichting. Het slachtoffer kan melding doen bij de Fraudehelpdesk of het Meldpunt Internetoplichting. Wie betaald heeft met een creditcard, kan de creditcardmaatschappij vragen om het geld terug te betalen. Dit gaat via een chargebackprocedure. Consumentenorganisaties kunnen bij oplichting nagenoeg niets doen.

Officiële Britse site: www.gov.uk/eta

Auteur