Vaak geen compensatie na vertraagde vlucht

Het blijft moeilijk om compensatie te krijgen na vertraging van een vlucht. De vliegmaatschappijen lijken er alles aan te doen om compensatie te voorkomen.

150.000

Vorig jaar zouden 150.000 Nederlanders recht hebben gehad op een compensatie van in totaal 66 miljoen euro. Volgens twee bedrijven, die zich bezig houden met het claimen van compensatie namens de passagiers, is nog niet de helft uitbetaald. De schatting is gedaan door EUclaim en Vlucht-vertraagd.nl. Volgens hen ging het in totaal om 2798 vertraagde vluchten in 2015.

Vouchers

De compensatie per passagier varieert van 250 euro voor een korte Europese vlucht met een vertraging van drie uur of langer, tot 600 euro voor een vlucht buiten Europa. Die compensatie ontvangen zij vaak niet, omdat vliegmaatschappijen, en dan vooral de prijsvechters, alle trucs uit de kast halen om compensatie te voorkomen. Zo zouden veel stewardessen vouchers van 75 euro uitdelen. Passagiers die deze vouchers aannemen, verliezen daarmee hun recht om de juiste compensatie te claimen.

Moeilijk en tijdrovend

Verder zijn ontkennen, afwijzen en vertragen methodes om compensatie te voorkomen. Er worden bijvoorbeeld steeds nieuwe eisen gesteld door de vliegmaatschappij. Of de klant ontvangt een cheque die hij met veel gedoe en kosten kan innen bij een bank. Vaak laat de klant het er uiteindelijk maar bij zitten.

Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport houden de meeste airlines zich aan de regels. Toch spreekt Vlucht-vertraagd.nl van een vertekend beeld, omdat 'weinig mensen de weg naar de inspectie weten te vinden'. Hier vind je een voorbeeldbrief om een compensatie te claimen.

Lees ook: zo boek je een goedkope vliegvakantie

Bron AD

Reactie toevoegen