Kort Geld & Recht juli/augustus 2013

Deze maand leest u in Kort Geld en Recht nieuws over de mogelijkheid om een autoverzekerering goedkoper te maken met uw mobiel. Ook behandelen we de verhoging van de oldtimertax en het zekerstellen van uw digitale erfenis.

'Wel recht op geld na bankstoring'

De Consumentenbond vindt dat ­banken na een storing bij internetbankieren compensatie moeten ­betalen. Dit is een reactie op de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB), die eerder liet weten dat de recente ­cyberaanvallen overmacht zijn en daar­om geen compensatie wil betalen voor de periode dat de sites onbereikbaar waren. "Je moet niet roepen: 'Dat is overmacht!', maar de veiligheid van internetban­kieren vergroten", vindt de bond. Banken zijn ervoor verantwoordelijk dat internetbankieren werkt, het is een vitaal onderdeel van onze infrastructuur. Het recht op compen­satie zou voor de toekomst ook in de wet vastgelegd moeten worden.

1,1 miljard euro is het totale bedrag dat zwartspaarders in het buitenland op de bank hebben staan.

Toezichthouder wil lagere telefoontarieven

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil de vergoedingen die een telecomoperator betaald krijgt voor het gebruik van zijn netwerk, voor de komende drie jaar verder ­verlagen. Het tarief dat providers ­mogen rekenen voor het afleveren van telefoongesprekken op een mobiel daalt van 2,4 cent naar 1,017 cent per minuut. Voor gesprekken naar een vaste lijn daalt dit tarief van 0,37 cent naar 0,108 cent per minuut. De verlaging gaat naar verwachting per 1 september 2013 in.

dalingschuldsanering

Oldtimertax volgend jaar fors omhoog

De ‘leeftijdsgrens’voor belastingvrije benzineauto’s gaat in 2014 naar veertig jaar. Hobbyrijders worden door de maatregel grotendeels ontzien. Voorwaarde hierbij is dat ze in de winter (van december tot en met februari) niet mogen rijden. Bij benzineauto’s geldt een overgangs­regeling voor auto’s van 26 jaar of ouder waarbij men maximaal €120 per jaar aan motorrijtuigenbelasting betaalt. Voor auto’s op diesel of lpg geldt deze overgangsregeling niet. Met deze maatregel wordt naar verwachting 133 miljoen euro bezuinigd.

Goedkope autopolis door mobiel

Verzekeraars hebben plannen om het rijgedrag in de gaten te houden via applicaties voor mobiele telefoons. Dit gedrag zou dan de hoogte van de premie bepalen. Iemand die te hard door de bochten gaat en vaak op drukke locaties komt, moet meer betalen dan wie keurig rijdt, schrijft De Telegraaf. Telecomaanbieder ­Vodafone en advies­bureau Towers Watson zijn in Engeland een proef begonnen met verzekeraar AIG. In ­Nederland wordt gepraat met enkele verzekeraars, zoals Delta Lloyd. “Eind 2013 kan een dergelijke polis hier op de markt komen”, zegt Harm Blaak van Towers Watson.

Minder klachten over energiebedrijven

Aan de verschillende geschillencommissies zijn vorig jaar ruim vijfduizend klachten voorgelegd, 10 procent minder dan het jaar daarvoor. Grote dalers zijn de commissie Energie en Water (–210) en de commissie Reizen (–186). Een bescheiden toename was er bij de commissie Openbaar Vervoer (+33), commissie Advocatuur (+21) en de commissie Garantiewoningen (+20). Dit blijkt uit het jaarverslag van De Geschillencommissie.

€200.000  is de boete die de Goede Doelen Loterij kreeg van de toezichthouder Opta voor het 'onnodig irriteren van consumenten via e-mail'.

Financiële dienstverlening kan stukken beter

Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) wil dat wettelijk wordt vastgelegd dat zijn uitspraken altijd bindend zijn. Alle financiële instellingen in Nederland zijn verplicht zich aan te sluiten bij het Kifid. Ze mogen echter zelf bepalen of ze gehoor geven aan de uitspraak van het klachtenloket. Ongeveer 40 procent van de tussenpersonen en een kwart van de vermogensbeheerders – vooral kleine bedrijven – zouden zich in deze crisistijd niet zoveel van de uitspraken aantrekken. Het klachteninstituut vindt dat consumenten moeten kunnen vertrouwen op een fatsoenlijke klachtenafhandeling.

verkeersboetesneemtaf

Stel uw digitale erfenis zeker

Doordat Nederlanders steeds meer online actief zijn, bouwen zij ook digitaal een ‘nalatenschap’ op. Niet alleen zetten steeds meer mensen hun foto’s en andere gegevens online, ook bouwen zij online­tegoeden op. Maar na hun overlijden hebben veel erfgenamen geen weet van deze accounts, waardoor zij mogelijk materiële en immateriële zaken mislopen. De notarisorganisatie Netwerk Notarissen adviseert mensen daarom een lijst te maken met accounts en die toe te voegen aan het testament of veilig te bewaren.

Geen post meer voor overledenen

Nabestaanden moeten niet onnodig worden geconfronteerd met post van loterijen, goede doelen en dergelijke voor een dierbare die er niet meer is. Dat vindt Tweede Kamerlid Pieter Litjens van de VVD en hij heeft volgens eigen zeggen inmiddels de PvdA aan zijn zijde. Volgens Litjens zou de Stichting Postfilter van de gemeentelijke basisadministratie (GBA) moeten horen wie er is overleden. Dat voorkomt akelige momenten bij de nabestaanden en zij hoeven er niet zelf achteraan om dat te voorkomen. Nu mag het GBA hier nog niet voor worden gebruikt.
Auteur 
Bron 
  • Plus Magazine