Tips voor een slanke vakantie

Na een tijd van afvallen vóór de zomer laten veel mensen tijdens de vakantie de teugels wat vieren. Heel begrijpelijk, maar probeer al dat eten en drinken ietwat binnen de perken te houden. Met deze tips moet dat zeker lukken. In het binnen- èn buitenland!

Voor de vakantie begint staat u voor de keuze: ‘dieet aan de wilgen’, doorgaan met afvallen of op gewicht blijven. Pas op met de optie ‘dieet aan de wilgen’. Het kan uw motivatie een flinke klap geven als u kilo’s te zwaar thuis komt. Ook al gaf u zichzelf ‘dieetvrij’ en heeft u genoten van alle lekkere dingen die beschikbaar waren.

Als u wilt blijven afvallen tijdens de vakantie, probeer dan zoveel mogelijk uw slanke voedingspatroon van thuis door te zetten. U kunt ook tijdens de vakantie genieten van alle lokale lekkernijen en toch op gewicht blijven.

Grens

Spreek met uzelf af waar uw grens ligt. Proef lokale lekkernijen met veel calorieën niet te vaak. Bijvoorbeeld één keer. Vermijd dat u deze elke dag gaat eten, er is ongetwijfeld veel lekkers te proeven. Er is vrij veel ruimte voor lekkernijen wanneer u de rest van de maaltijden mager en gezond houdt.

Bewegen

Compenseer kilocalorieën met flink wat beweging. Geniet van (strand)wandelingen, fietstochten, kanotochtjes en mountainbiken. Zwemmen is ook goede manieren om calorieën te verbranden. Wanneer u op een sportieve vakantie gaat, zoals bergbeklimmen of een expeditie dan zult u mogelijk meer calorieën nodig hebben dan u normaal gebruikt. Wanneer u thuisblijft is tuinieren een goede manier om calorieën te verbranden.

Restaurant

Bepaal in een restaurant van tevoren of u kiest voor een voor- en hoofdgerecht of hoofd- en nagerecht. Twee voorgerechten na elkaar is ook een aanrader. Een driegangen-diner levert erg veel calorieën in restaurants. Salades in restaurants lijken vaak slank maar kunnen flink wat calorieën bevatten. Zeker als deze kaas, noten en veel dressing bevat. Laat verder boter en brood voor de maaltijd staan en wees matig met alcohol.

Zelf eten meenemen

Bij een dagje uit is het handig en gezond om zelf eten mee te nemen. Vul broodtrommeltjes met volkorenboterhammen besmeerd met halvarine en mager beleg. Met halvarine trekt het beleg niet zo in het brood en blijft het gezond. Beleg de boterhammen met 30+ kaas of vleeswaren en maak het af met wat sla, rauwkost en plakjes komkommer.

Weer afvallen

Als u uzelf te buiten bent gegaan en genoten heeft van lekkernijen is de kans groot dat u bent aangekomen. Dan is er nog geen hek van de dam. Met het boek Jij.valtaf.nl! bent u de kilo's zo weer kwijt. Op een gezonde en leuke manier.

Dit artikel is geschreven door Annemarie de Graaf, voedingsdeskundige van www.valtaf.nl en de PlusOnline Afslankservice.

Trefwoorden: