Zijn groente-pizzabodems gezonder dan 'gewone' pizzabodems?

Pizzabodems op basis van groente

groente-pizzabodems
Getty Images

Pizza is niet direct het eerste product waar je aan denkt bij gezond eten. Maar sinds een tijdje zijn er ook pizza’s met een bodem op basis van groente. Dat klinkt gezond! Maar is het dat ook?

Dagelijkse portie groente

Het Voedingscentrum raadt aan om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Maar hoe gezond en lekker dat ook is, het blijkt voor veel mensen nog best moeilijk om aan deze dagelijkse portie groente te komen. Gemiddeld eten we slechts 140 gram van de aangeraden 250 gram groente per dag. De grote voedselproducenten zagen een gat in de markt en bedachten een oplossing: groenten verwerken in allerlei producten. En dan voornamelijk in producten waarin je geen groenten verwacht: pizzabodems bijvoorbeeld.

Eerlijk wegen

Pizzabodems zijn er bijvoorbeeld met een basis van bloemkool, biet, spinazie of wortel. Op de verpakking van kant-en-klare pizzabodems met groente staat dat er tot soms wel 40 procent groente in de pizzabodems zit. Voor een pizzabodem van gemiddeld 315 gram zou dat betekenen dat je alleen al door de groentebodem de helft van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groente haalt. Helaas klopt die rekensom niet. De groenten die in de pizzabodem verwerkt worden, worden eerst gewogen. Na het wegen wordt er dan poeder van gemaakt. Doordat hierbij het vocht uit de groente wordt gehaald, blijft er een stuk minder van de oorspronkelijke hoeveelheid groente over. De poeder, die uiteindelijk nog maar een fractie van het oorspronkelijke gewicht heeft, wordt vervolgens verwerkt in de pizzabodem. Op de verpakking mag wettelijk uitgegaan worden van het startgewicht van de groenten. Dus vermeldt het etiket niet hoeveel poeder er in het product zit, maar hoeveel gram groente er bij het eerste weegmoment werd gewogen. Eigenlijk klopt er dus geen biet van die hoeveelheid groente die op de verpakking staat vermeld. Daarom worden dit inmiddels ook al 'lokgroenten' genoemd.

De dooreetfactor

Groentepoeder mist een hoop eigenschappen die echte groenten juist zo gezond en uniek maken. Er zitten nog wel wat vitamines en mineralen in het poeder, maar nauwelijks vezels. Op echte groenten moet je kauwen, en wordt je spijsvertering aan het werk gezet. Juist door dat kauwen en die vezels houden groenten je maag lang zoet. Een pizzabodem met groentepoeder hapt makkelijk weg, maar vult veel minder dan een pizza die belegd is met veel groenten. En door de illusie dat je met zo’n groentebodem al heel gezond bezig bent, is de verleiding groot om de pizza te beleggen met kaas en salami in plaats van groenten. Al met al ben je dan veel ongezonder uit.

Is er dan helemaal niets gezond aan zo’n groentebodem?

De vitamines en mineralen uit de oorspronkelijke groenten blijven nog wel voor een groot deel behouden in een pizzabodem. Daarnaast bevatten pizzabodems van groenten meer verzadigde vetten en toegevoegde stoffen zoals als suiker en zout. Die stoffen zijn nodig, omdat er meer aan het product geknutseld moet worden voor een goede structuur en smaak. Je zou verwachten dat een pizzabodem die gedeeltelijk uit groente bestaat minder koolhydraten bevat dan een bodem van pizzadeeg. Maar ook groentebodems bestaan voor het grootste gedeelte uit tarwebloem. Door het extra toegevoegde suiker zitten er in sommige groentebodems juist zelfs meer koolhydraten dan in een gewone pizzabodem. En tenslotte is zo’n pizzabodem van groenten een stuk duurder dan een gewone pizzabodem of een kant-en-klare diepvriespizza. Onze beste tip: beleg een gewone pizzabodem met extra tomaten, paprika of courgette, dan eet je veel meer groenten. En zo’n pizza kost je nog minder geld ook.

Auteur 
  • Sophie Luderer