10 redenen waarom buikvet lastig weg te krijgen is

Leeftijd, stress en andere oorzaken

Een te veel aan buikvet kan leiden tot hartproblemen, diabetes type 2, insulineresistentie en sommige vormen van kanker. Als u te veel buikvet heeft, is het dus van groot belang er iets aan te doen. Maar vet verliezen in die zone is moeilijk. Tien redenen waarom dat zo moeilijk is.

Een platte buik is niet alleen mooier, maar ook gezonder. Is het u niet gelukt om met een dieet en lichaamsbeweging uw buikvet weg te krijgen? Er zijn nog talloze andere factoren die een rol kunnen spelen.

1. Leeftijd

Als je ouder wordt, verandert het lichaam. Zo wijzigt ook - van mannen én vrouwen - de stofwisseling. Naarmate de leeftijd vordert heb je minder calorieën nodig om het lichaam normaal te laten functioneren. Daarnaast krijgen vrouwen ook nog eens te maken met de overgang. Als vrouwen aankomen in de menopauze is dat vaak bij de buik. Door alle veranderingen van hormonen is het lastiger - maar niet onmogelijk - om af te vallen.

2. Verkeerde oefeningen

Doet u regelmatig crunches totdat u niet meer omhoog kan komen? Stop ermee! U kunt veel beter uw hele core trainen, oftewel rug-, bekken en de buikspieren. Door oefeningen voor de core - zoals bijvoorbeeld de plank - te doen gebruikt u meer spieren en verbrandt u meer calorieën.

3. Bewerkte voedingsmiddelen

Als u van uw buikvet af wilt, zal u bewerkte voedingsmiddelen moeten vermijden. Neem dus bijvoorbeeld geen koek, snoep, chips, friet en toetjes. Maar neem vers fruit, groente, noten en volkorenproducten.

4. Slechte vetten

Het menselijk lichaam kan niet zonder vetten. Maar het ene vet is het andere vet niet. Eet zo min mogelijk verzadigde vetten. Onverzadigde vetten heeft u wel nodig. Alle vissoorten bevatten onverzadigde vetten. Vette vissoorten, zoals haring, makreel, zalm en paling bevatten de meeste onverzadigde vetzuren. Ook olijfolie en avocado's zijn een bron van onverzadigd vet. Gezonde vetten kunnen ook leiden tot gewichtstoename, dus neem deze met mate.

5. Stress

Heeft u last van stress en eet u daardoor meer? Logisch dat u niet afvalt en misschien zelfs wel in gewicht toeneemt. Dat is overigens niet de enige verklaring. Door stress maakt uw lichaam meer van het hormoon cortisol aan. Dit hormoon verhoogt de hoeveelheid vet in het lichaam en vergroot de vetcellen.

6. Te weinig slaap

Uit verschillende studies is gebleken dat een tekort aan slaap of een onregelmatig slaappatroon het risico op overgewicht verhoogt. Ook vergroot slecht slapen de kans op diabetes type 2.

7. Te weinig eten

Naast te weinig slapen, is ook te weinig eten niet goed voor uw slanke lijn. Als u ineens te weinig gaat eten, gaat uw lichaam in de 'spaarstand'. Op korte termijn valt u af, maar als u daarna weer gewoon gaat eten komt u meteen weer aan. Het welbekende jojo-effect. Veel beter is om anders te gaan eten. Zoals eerder al genoemd: groente, fruit en volkorenproducten.   

8. Niet intensief genoeg trainen

Sport u wel, maar helpt het niet? Mogelijk is uw workout niet intensief genoeg. Om genoeg calorieën en vet te verbranden moet u intensief sporten.

9. Appelfiguur

Mooie slanke benen, maar wel een buikje? Dan heeft u waarschijnlijk een appelfiguur. Dit is genetisch bepaald en ja dit is moeilijker te bestrijden, maar het is niet onmogelijk.

10. Motivatie ontbreekt

Een platte buik heeft u niet in één week of in een paar stappen. En heeft u eenmaal een platte buik? Dan zal u er continu aan moeten werken om ook een platte buik te behouden. Kortom: wekelijks trainen, goed op de voeding letten en zorgen dat de motivatie blijft. Als het aan motivatie ontbreekt, gaat het u zeker nooit lukken.

Bron(nen):

Reactie toevoegen

27 Comments

Door Jo van Haandel (niet gecontroleerd) op do, 6-2-2020 - 13:22

Top!

Door Sonja (niet gecontroleerd) op wo, 5-2-2020 - 08:35

Lees het boek Vet Belangrijk en je leest alles wat je moet weten over Buikvet en bruinvet

Door Greet Pels (niet gecontroleerd) op zo, 2-2-2020 - 15:15

En bij mannen is voldoende aanmaak van testosteron onontbeerlijk. Kan al het andere goed gedaan worden maar helpt het niet!

Door Marjanne (niet gecontroleerd) op zo, 2-2-2020 - 13:48

Ik heb dan geen appelfiguur maar val onder de categorie peer ;) een peer van 63 jaar oud. Ik rook niet, drink geen alcohol, snoep niet, leef gezond met groente en fruit wat gezond en lekker is loop m'n loopje slaap m'n uurtjes en ja dan toch piept er nu een rol buikspek voor de dag. Jammer maar helaas je kan denken dat je het allemaal goed doet maar sommige dingen gebeuren gewoon. Ik voel me fit en dat is denk ik het belangrijkste :)

Door Marijke (niet gecontroleerd) op zo, 2-2-2020 - 13:42

Heel veel mensen met een buikje hebben een te hoog insuline gehalte zonder dat ze dat weten. Wordt ook niet op gecontroleerd, zelfs niet bij diabetes 2 patiënten. Insuline is een opslaghormoon en slaat een teveel aan glucose in het bloed op als vet. Voeding met een lage insuline index kan dan goed helpen om vetopslag te verminderen evenals een koolhydraatbeperking. Het werken aan spieropbouw helpt om weer insuline gevoeliger te worden. Langzaam aan begint dit ook bekender te worden bij artsen en diëtisten.

Door jolande (niet gecontroleerd) op zo, 14-5-2017 - 20:14

sinasappel,grapefruit,citroen uitpersen en een eetlepel appelazijn erin. heb ik gedaan haalt binnenhuidsvet weg. wel volhouden en niet denken dat het na 2 weken weg is.

Door Angela (niet gecontroleerd) op zo, 14-5-2017 - 19:38

Nounou Liene, je mag wel met wat meer respect over ons praten, want de nieuwste onderzoeken geven aan dat het helemaal niet aan het teveel eten alleen ligt, en heb je ook niet gelezen dat zelfs MS door verkeerde voeding getriggert kan worden, dus kijk aub eerst in de spiegel voor je ons zeurpieten noemt.

Door Angela (niet gecontroleerd) op zo, 14-5-2017 - 19:35

Mieke, heb je al aan zwemmen of bewegen in warm water gedacht? Dat kan je ook met artrose en voelt heerlijk in warm water.

Door Harm (niet gecontroleerd) op zo, 14-5-2017 - 13:20

@velen, google even op core body en je weet het. Crunches zijn buikspieroefeningen.En de plank (planking) doe je op de grond. Onderarmen en tenen op de vloer, lichaam gestrekt, dus kont niet omhoog, buik aanspannen en proberen zolang mogelijk vast te houden. Totaal 10 minuten in deze stand per dag, dus zonder de korte rustpauzes. Diabetes moeten navraag doen bij hun arts.

Door Wilma (niet gecontroleerd) op vr, 12-5-2017 - 13:56

Al heb je MS (wat erg genoeg is!)dat geeft je nog niet het recht andere mensen hun pijn en verdriet weg te poetsen ! En dan nog wat ieder pondje gaat NIET ALTIJD door het mondje. Medicijnen en handicaps (bv mijn vriendin zit al 25 jr in een rolstoel) zijn ook redenen. Dus effe dimmen en niet zo ongenuanceerd reageren AUB . Wens je veel sterkt en vooral wijsheid !