7 tips om rugpijn te verlichten

Masseren en blijven bewegen

Rugpijn is een verzamelnaam voor verschillende klachten aan de rug. Veel mensen kampen met die klachten. Aan de hand van deze tips kunt u de pijn verlichten.

1. Slapen

Met rugpijn kun je vaak moeilijk in slaap komen. Vaak weet je namelijk niet hoe je liggen moet. Mogelijk zit je in een vicieuze cirkel. Doordat je slecht slaapt, voelt je rugpijn erger. Ook een slechte slaaphouding kan de pijn verergeren. Probeer op je zij te gaan liggen met een kussen tussen je knieën om de wervelkolom in een neutrale positie te houden. Zo verlicht je de druk op je rug. Slaap je liever op je rug? Schuif dan een kussen onder je knieën. Zorg ook voor een stevig en comfortabel matras.

2. Houding

Zei jouw moeder vroeger ook altijd dat je rechtop moest staan en niet zo onderuitgezakt moest zitten? Ze had gelijk! Een slungelige houding is slecht voor je. Vooral als je heel lang onderuit gezakt zit, achter je computer bijvoorbeeld. Ga rechtop zitten, hou je schouders ontspannen en zorg dat je lichaam wordt ondersteund door de achterkant van de stoel. Houd je voeten plat op de vloer.

3. Pijnstillers en spierverslappers

Als je veel last hebt van je rugpijn wil je misschien pijnstillers nemen. Naast paracetamol heb je ook pijnstillers met een ontstekingsremmende en koortsverlagende werking, de zogenaamde NSAID's. Dat zijn ontstekingsremmende pijnstillers. Maar deze zijn lang niet voor iedereen geschikt. Vraag eerst advies aan de huisarts voordat je hiermee gaat beginnen. Verwacht ook niet dat de rugpijn er van over gaat, het verlicht alleen de pijn. In sommige gevallen kan het ook zo zijn dat de huisarts spierverslappende middelen voorschrijft.

4. Versterk je spieren

Fysiotherapeuten kunnen je leren hoe je het beste kunt zitten, staan en bewegen op een manier die het beste is voor je rug. Ook kunnen ze je oefeningen leren die je rugspieren versterken. Verschillende studies tonen aan dat het verbeteren van kracht, flexibiliteit en uithoudingsvermogen op de lange termijn rugpijn vermindert.

5. Blijf bewegen

Vroeger gaven artsen vaak het advies om bedrust te houden bij rugpijn. Maar nu weten ze dat liggen een van de slechtste dingen is die je kunt doen. Het kan de rugpijn zelfs verergeren. Rust dan ook niet meer uit dan een dag of twee. Belangrijk is om te blijven bewegen, maar niks te forceren. Bewegen is een van de meest effectieve manieren om snel te herstellen van rugpijn. Vooral sporten als zwemmen, wandelen en yoga zijn goed om te doen.

6. IJs en warmte

Bij een rugblessure of ontsteking kan het helpen om ijs op de pijnlijke gebieden te leggen. Probeer dit een paar keer per dag gedurende maximaal twintig minuten. Leg altijd een doek tussen je huid en het ijs om te voorkomen dat het ijs aan je huid vast vriest. Na een paar dagen schakel je over naar warmte. De warmte ontspant je spieren en bevordert de bloedsomloop. Een warm bad of een warmtepleister kan ook helpen te ontspannen. Slaap nooit met een warmtepleister. Deze kunnen brandwonden veroorzaken.

7. Massage

Allang was bekend dat massage een uitkomst biedt bij spierspanning en spierpijn. Uit recent onderzoek blijkt dat dagelijks een korte massage van ongeveer tien minuten zelfs helpt bij het voorkomen van ontstekingen in spieren. Daarom is het ook een goede manier om te herstellen van een blessure.

Bron(nen):
Trefwoorden:

Reactie toevoegen

7 Comments

Door Mans Ligtenberg (niet gecontroleerd) op vr, 5-7-2019 - 17:02

Ga niet naar de fysiotherapeut rapeuten die maken voor 80% kapot ga dicht naar de huisarts en laat een foto maken pijn zegt het zit niet goed dus laat je niet buigen af barsten ga naar de huisarts anders gaat het verkeert aflopen en jij zit met de gebakken rug

Door Jojo (niet gecontroleerd) op ma, 3-9-2018 - 08:13

Ligt er aan wat de oorzaak is. Soms kan het een lichte scheefstand zijn en dan kan een manueel therapeut of osteopaat wat betekenen. Volgens mijn osteopaat kwamen mijn rugklachten vanuit mijn buik, waar een en ander in de knoop zit. Rugpijn kan ook samenhangen met je voeding. Zo kan kaas, waar veel tyramine in zit, voor lichte verschuivingen in je rugwervels zorgen. Ook tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, zoals vitamine D, kan klachten geven.
Een natuurgenezer kan bij allerlei gezondheidsproblemen wel wat betekenen. Zelf bij diverse klachten baat bij kuurtjes van wijlen Alfons Ven. De kuurtjes bestaan overigens gewoon nog.

Door Gerrie (niet gecontroleerd) op za, 1-9-2018 - 23:48

Ook door artrose kan je lage rugklachten krijgen. Niets aan te doen. Paracetamol 1000 mg in 1e instantie nemen en ook blijven bewegen maar met mate.

Door Angela van DOREMALEN op zo, 8-7-2018 - 11:29

Ik ben nu 60 jaar en heb sinds mijn 16de al last van lage rugklachten, en telkens door een andere reden. Toen ik 16 jaar was, kwam het door werk waardoor de spieren in mijn onderrug overbelast werden. Later door een verkeerde houding, bleek ik ook een scoliose te hebben en had ook vaak last tussen de schouderbladen. Weer later bleek het te komen door verzakkingen in de onderbuik en te aangespannen spieren. Mensen en met name vrouwen, lopen graag met flink aangespannen buikspieren, maar dat is juist slecht, de inhoud van je buik kan dan maar een kant op, en dat is naar beneden. Slecht voor je blaas en baarmoeder en bij sommigen (ikke) ook voor je endeldarm. Nog later bleek ik botontkalking te hebben en mijn 4e rugwervel zit al in de gevarenzone....rugpijn....maar het voelt heel anders als dat je spierklachten hebt. Nu ik weet dat ik vaker moet rusten, maar wel in beweging moet blijven en nu ook beter naar mijn lijf luister, heb ik minder rugklachten als ik had durven hopen....

Door lezeres (niet gecontroleerd) op di, 13-2-2018 - 18:37

Ik ga als ik rugpijn heb naar een manuele arts, die mijn ruggegraat weer recht zet. Meestal na één behandeling is alles weer in orde.

Door Diederik (niet gecontroleerd) op vr, 7-7-2017 - 09:44

Bij alle tips hoort ook de tip om een bezoek aan een podoloog of podo-orthesioloog te brengen omdat rug-, nek- en knieklachten ook uit een verkeerde voetstand kunnen voortkomen. Het lichaam probeert dit immers te compenseren en daar zit een grens aan. Aangemeten zooltjes hebben bij mij geholpen, fysiotherapie niet. 1e ervaringsfeit: onderrugpijn kwam weer opzetten, fysio verergerde de klachten, een aanpassing van de zooltjes nam de klachten weer weg. 2e ervaringsfeit: nekklachten kwamen weer opzetten, in een ingeving controleerde ik de hakken van mijn (heren)schoenen die schuin afgesleten bleken te zijn, nieuwe hakken nam de klachten weg (ook scheve hakken beinvloeden immers de voetstand).

Door A. Vd P (niet gecontroleerd) op di, 25-10-2016 - 22:59

De rugschool is ook een goede optie. Wordt vergoedt als fisiotherapie. Je leert oefeningen en bewuster omgaan met je rug.