Melatonine: bewaker van uw ritme

Het slaaphormoon

Zodra het donker wordt, komt er melatonine vrij in uw lichaam. Wordt het licht, dan stopt de productie. Kortom, melatonine regelt uw dag- en nachtritme.

Melatonine zorgt ervoor dat de lichaamstemperatuur daalt, waardoor het lichaam weet dat het nacht is en gaat rusten. Wanneer de stof in het bloed komt, worden we doezelig en vallen we in slaap.

Melatonineproductie

Als het licht wordt, stopt de melatonineproductie en worden we wakker. Naarmate we ouder worden, produceert het lichaam minder melatonine; daarom slapen senioren minder.

Melatonine geeft rust en herstelt het lichaam, wat essentieel is voor een optimale gezondheid. De stof ondersteunt het hart- en bloedvatenstelsel, beschermt tegen vrije radicalen, ondersteunt het immuunsysteem, heeft een gunstige werking op ouderdomsverschijnselen en vermindert spanningen.

In de Verenigde Staten is melatonine het meestgebruikte middel om beter te slapen. Ook in Nederland is melatonine verkrijgbaar.

Melatoninetabletjes

Iedereen maakt het slaaphormoon melatonine aan. Die aanmaak van uw lichaamseigen melatonine verandert bij ouder worden, dagelijkse slaapproblemen, werken in ploegendiensten of een jetlag.

Melatoninetabletjes helpen uw lichaam om beter te slapen; zo herstelt uw natuurlijke dag/nachtritme. Omdat het een natuurlijke lichaamseigen stof is en geen slaapmiddel, heeft het geen bijwerkingen zoals verslaving.

Nadelen zijn wel dat het slaperigheid overdag kan veroorzaken. Ook heeft het invloed op de hormoonbalans en is het dus verstandig om het met mate te gebruiken. Tabletjes zijn zonder recept verkrijgbaar bij de drogist.

Andere slaapmiddelen

Verder zijn er goede homeopathische middelen op de markt, zoals valeriaandruppels, kruidenthee of etherische oliën. Ook het eten van bepaalde voeding, zoals melk- of moutproducten, bevorderen de aanmaak van melatonine in uw lichaam. Maar slechts in kleine hoeveelheden.

Reactie toevoegen

17 Comments

Door Paul (niet gecontroleerd) op do, 7-3-2019 - 17:28

Wat een onzinnig en oppervlakkig verhaal.
Zomaar melatonine tabletten slikkende heeft geen enkele zin. Zonde van uw geld. De laatste tijd zijn er genoeg uitzendingen geweest op tv dat er zelf een risico aanvast zit.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op do, 28-2-2019 - 00:12

Veel beter om ervoor te zorgen dat je lichaam zelf melatonine aanmaakt. Zorgen voor een stabiele bloedsuikerspiegel, door langzame koolhydraten te combineren met eiwit, vet en vezels bij elk eetmoment.
Daarnaast zijn allerlei vitaminen, mineralen, vetzuren en aminozuren belangrijk voor de aanmaak van stofjes als melatonine en gaba. Zelf veel baat bij 5htp en creatine om beter te slapen. Creatine wordt gebruikt door sporters maar blijkt ook gaba aan te maken.
Natuurlijk is voldoende daglicht ook belangrijk.
Electromagnetische velden verstoren de aanmaak van melatonine omdat je pijnappelklier geen onderscheid kan maken tussen daglicht en electromaagnetische velden. In dit kader ook beter zorgen voor een houten bed en een matras zonder metaal erin.

Door Marianne Steenstra (niet gecontroleerd) op wo, 27-2-2019 - 15:20

al neem ik er 10 dan doet dit nog niets

Door Willem (niet gecontroleerd) op di, 29-5-2018 - 17:33

Ik heb al vaker melatonine geslikt,bij mij geen enkel resultaat,ook niet bij het overschrijding van de hoogste dosering

Door Bert (niet gecontroleerd) op ma, 8-8-2016 - 19:26

Ja, Annet helemaal mee eens, zeker de toegevoegde rotzooi in ons voedsel. Toegelaten door de EU die zich laten adviseren door de industrie-lobby. Recent nog goedkeuringen binnen de EU over GMO producten.
De overheid maar roepen dat de kosten voor de gezondheidszorg de pan uit rijzen. Lees zelf (minister) eens de etiketten, denk eens goed na. Bijvoorbeeld: Chemisch citroensap is zeker niet gelijk zijn aan natuurlijk citroensap. Het lijkt erop, het is gif. De fabrikanten - farmaceuten maken alles na en zeggen dat hun product gelijk is aan. Wij worden bij de neus genomen en betalen ook nog voor die nep-producten.

Door W Fokker op di, 15-9-2015 - 19:18

Geen enkel resultaat met melatonine,ook niet bij dubbele dosering

Door Annet Smits (niet gecontroleerd) op do, 24-7-2014 - 18:13

Wat zou het fijn zijn als men eens op hield met al die domme diëten. Lees gewoon wat je koopt, wat er in zit en bepaal zelf wat je eet. iedereen weet onder tussen dat je dik word van te veel calorieën. bepaal zelf welke dingen je eet op een dag en tel. bij een enorme trek neem je producten van weinig calorieën maar vergeet niet om elke dag de schijf van vijf te gebruiken. wij oudjes zijn er allemaal mee groot gebracht. En ik hoop dat de overheid is wat gaat doen aan die rotzooi die ze in ons voedsel toelaten. m.v.gr.Annet