Schaatstips voor binnen- en buitenbanen

Wat te doen als u in een wak rijdt? Wat moet u allemaal meenemen en waar kunt u nog meer rekening mee houden? Wat zijn de mooiste plekjes om te schaatsen? Deze en meer vragen beantwoordt PlusOnline voor u.

Goede schaatsen
Zorg voordat u gaat schaatsen dat u schaatsen hebt die goed passen. Schaatsen moeten goed zitten en mogen niet te klein of te groot zijn. Als schaatsen te strak zitten, dan kan dat uw bloeddoorstroming belemmeren. Hierdoor kunt u koude voeten krijgen en als u niet oppast zou u zelfs uw voeten kunnen bevriezen.

Warme kleding

Om u te beschermen tegen de kou en bevriezing is het verstandig om u goed warm aan te kleden. Bescherm niet alleen uw lichaam en handen, maar bedek ook uw oren. Smeer uw gezicht in met watervrije vaseline.

Warming-up
Doe een warming-up voordat u gaat schaatsen. Rustig een beetje lopen en rek- en strekoefeningen zijn altijd effectief. De doorbloeding verbetert, waardoor de spieren voldoende zuurstof en brandstof krijgen aangeleverd.

Voeding

Ga niet met een lege maag het ijs op als u een lange tocht gaat schaatsen. Zorg er ook voor dat u extra eten, bijvoorbeeld energierepen, bij u heeft. Neem ook iets te drinken mee.

Zo gaat u veilig het ijs op (en wat te doen als het toch misgaat):

  • Ga nooit alleen op pad of op afgelegen plekken schaatsen, en schaats nooit in het donker.
  • Neem altijd een veiligheidsset mee (een priem en een stuk touw).
  • Informeer naar de plaatselijke ijs­omstandigheden bij de lokale ijsclub.
  • Kijk uit voor windwakken: wees voorzichtig onder bruggen en langs rietkanten.
  • Draag hoofdbescherming, bijvoorbeeld een fietshelm.
  • Wees extra waakzaam bij mist.
  • Let op als de kleur van het ijs verandert.
  • Als er sneeuw is gevallen en het ijs is niet geveegd, is schaatsen levensgevaarlijk.
  • Neem in een rugzakje een EHBO-set, een aluminium reddingsdeken, een mobiele telefoon, een set reservekleding en voldoende eten en drinken mee. Verpak deze waterdicht.
  • Indien u onder het ijs geschoten bent: zwem naar de donkere plek toe, daar is het ijs open. Let op: bij besneeuwd ijs moet u juist naar het lichte gedeelte zwemmen.
  • Controleer de ijsdikte. IJs dunner dan acht cm is beslist niet veilig.
  • Zorg bij felle kou voor extra bescherming.

schaatsers

Indoor schaatsbaan tips:

  • Voor indoor schaatsen heeft u scherpere schaatsen nodig dan voor outdoor schaatsen.
  • Bij de meeste indoor schaatsbanen kunt u schaatsen huren.
  • Ook indoor schaatsen is koud, trek dan ook warme kleding aan.
  • Ga nooit tegen de richting van de andere schaatsers in, u kunt uzelf of anderen hiermee verwonden.
  • Draag handschoenen en een muts om uw hoofd en handen te beschermen. Een helm is natuurlijk nog beter.
  • Op een indoor schaatsbaan is het vaak druk, pas uw snelheid dan ook aan aan uw medeschaatsers.
  • De binnenbaan op een schaatsbaan wordt vaak gebruikt als snelschaatsbaan, hoe verder u naar buiten komt hoe langzamer er geschaatst wordt.

Top 10 mooiste schaatstochten

1. Oostvaardersplassen
    5, 20, 40 km (startplaats Lelystad)
2. Grote Princehoftocht
    30, 70 km (startplaatsen Grouw, Warga, Wartena)
3. Veluwemeertocht
    25, 40, 65, 100, 200 km (startplaatsen o.a. Elburg, Kampen)
4. Oldambtrit
    30, 50, 70 km (startplaatsen Scheemda, Termunterzijl)
5. Biesboschtocht
    15, 45, 60 km (startplaats Hank)
6. Ankeveense Natuurplassentocht
    10, 25 km (startplaats Ankeveen)
7. Loosdrechtse Plassentocht
    25, 35, 50 km (startplaats Loosdrecht)
8. Weerribbentocht
    20, 40 km (startplaatsen Kalenberg, Ossenzijl, Hoogeweg)
9. Toertocht Sluis-Brugge-Sluis
    34 km (startplaats Sluis)
10. Negen Dorpentocht Krimpenerwaard
    75 km (diverse startplaatsen, o.a. Lekkerkerk)

schaatstochten