6 tips om vol energie ouder te worden

Energie boosts: deskundigen geven advies

Sommige mensen bruisen van de energie. Ook al ze wat ouder worden. Hoe krijgen ze dat voor elkaar?

Is het onvermijdelijk dat je ­energie afneemt als je ouder wordt? “Nee”, zegt arts en verouderings­wetenschapper David van Bodegom van de Leyden Academy, een kennisinstituut op het gebied van vitaliteit en veroudering. “Maar je moet er wél wat voor doen.” Energie of vitaliteit is volgens hem vooral het vermogen om jezelf te blijven uitdagen. Dat heeft in zijn visie niet eens zoveel met gezondheid te ­maken. “Natuurlijk is het zo dat ­personen met een goede gezondheid vaker ­vitaal zijn dan mensen die ziek zijn. Gezondheid schept kansen. Maar gezondheid en vitaliteit zijn niet een op een gekoppeld. Je kunt ongezond ­verouderen en toch vitaal zijn. Er zijn mensen die reuma, hart- of vaatziekten hebben, veel medicijnen moeten slikken, en tóch wereldreizen maken.”

De dingen die je onderneemt, geven energie of kosten juist energie, aldus Van Bodegom. De kunst is erachter te komen welke activiteiten dat zijn. “Wat vind je belangrijk? Breng in kaart waar je voor leeft en wat je ambities zijn. Dat is voor iedereen verschillend. Als je dat helder voor ogen hebt, kun je je eigen doelen en ambities nastreven. Verre reizen maken, in de tuin werken of op de kleinkinderen passen: allemaal activiteiten die voor zingeving kunnen zorgen. En zingeving is cruciaal om je energiek te voelen.”

Energie boosts: 6 tips van deskundigen

1. “Hou een energiedagboekje bij. Wat heb je vandaag gedaan en hoe voelde je je daarna? Gaf die activiteit energie of kostte het juist energie? Zo breng je eenvoudig in kaart waar je energie van krijgt en wat energie kost.” Arts en verouderingswetenschapper David van Bodegom, van de Leyden Academy.

2. “Kijk naar wat wél kan. Rennen lukt misschien niet meer, maar wandelen wel.” Andrea Maier, hoogleraar ouderengeneeskunde aan VUmc.

3. “Bewegen is gezond en je krijgt er energie van. Kies wel iets dat bij je past en stel je eigen doelen, bijvoorbeeld: ik vind het belangrijk een half uur per dag met de hond te wandelen. Bouw de activiteiten vervolgens rustig op.” Joost Dekkers, hoogleraar revalidatiegeneeskunde.

4. “Of het nu om lichamelijke of sociale activiteiten gaat: zorg voor balans. Heeft een dag vrijwilligerswerk je uitgeput en wil je daarna alleen maar naar bed? Dan is het te veel geweest. Balans zorgt ervoor dat je lichamelijke én geestelijke conditie opbouwt. Dat geeft energie.” Andrea Maier.

5. “Als je je welzijn en leefplezier kunt vergroten, vergroot je ook je ­energie. Maak een lijstje van activiteiten die belangrijk voor je zijn. Vind je ­bijvoorbeeld het bezoek van de kleinkinderen erg belangrijk, dan zet je dat op nummer 1. Daarna stel je jezelf de vraag: hoe tevreden ben ik over die bezigheid? Geef elke activiteit een cijfer. Misschien geniet je erg van de kleinkinderen, of ben je juist niet tevreden omdat je ze te weinig ziet. Een oplossing kan dan zijn: leer Skypen of omgaan met Whatsapp. Op die manier kun je toch vaker contact met ze hebben.” David van ­Bodegom.

6. “Sommige medicijnen kunnen vermoeid maken. Berucht zijn de ­bètablokkers: middelen die de hartslag en bloeddruk verlagen. Soms, maar niet altijd, is het mogelijk een ander middel te gebruiken. De ­huisarts en apotheek kunnen dit nagaan.” Tanne van Wijngaarden, huisarts in Dedemsvaart, gespecialiseerd in ouderengeneeskunde.

Bron(nen):