Vier manieren om te bewegen in de buitenlucht

Groen doet je goed

Frisse lucht, de wind door de haren en een mooi uitzicht: een groene omgeving werkt stressverlagend en is ideaal om aan je gezondheid te werken. Vier manieren om buiten aan je conditie te werken.

Tai chi

’t Is net mediteren

In China stromen bij het krieken van de dag de parken vol. Niemand kijkt raar op als je er een setje push-ups, stretch- of tai-chi-oefeningen doet. Ook in Nederland is tai chi inmiddels razend populair. De meditatieve manier van bewegen is van oorsprong onderdeel van de Aziatische gevechtskunst, maar wordt tegenwoordig vooral beoefend om lichaam en geest gezond te houden.

Oosterse wijsheden en strenge regeltjes zijn bij tai chi niet nodig. Je oefent een serie ronde en vloeiende bewegingen, waarbij je al je spieren en gewrichten gebruikt. Simone Elschot (52) geeft tai chi in Enschede. Iedere zondag verzamelt zich een groep enthousiaste deelnemers in het Abraham Ledeboerpark. De buitenlucht geeft extra energie en maakt de deelnemers meer bewust van het ritme van de natuur en de wisseling van de seizoenen. Elschot merkt dat allerlei gezondheidsklachten en ouderdomskwaaltjes bij haar leerlingen verminderen. “Je wordt soepel en je rug en gewrichten varen er wel bij. Zo had een oudere leerling van mij al tijden last van haar pols. Maar door een tijdlang tai chi te doen kon ze een medische ingreep voorkomen.”

Bij tai chi adem je bewust en beweeg je langzamer dan normaal. “Doordat je even nergens anders aan denkt en op de adem concentreert, kom je helemaal tot rust. Dat is goed voor alle leeftijden”, aldus Elschot.

Bootcamp

Samen sporten helpt

Je hardloopschoenen staan klaar bij de voordeur. Je neemt jezelf voor straks echt dat rondje te gaan rennen. Maar jezelf motiveren om te sporten kan behoorlijk lastig zijn. Samen sporten helpt, weten ze bij de FreeWheel Vitality Club in Ulft in de Achterhoek. De deelnemers van de sportclub motiveren elkaar om gezonder te leven. Een aantal van hen was vroeger amateurcoach en leert nu teamgenoten hoe ze groepen sporters kunnen begeleiden.

Oprichter Herman Wielens, zelf 73, vertelt dat de sociale contacten die de mensen opdoen een belangrijk onderdeel zijn van het succes van de sportclub. “We zijn een gemêleerd gezelschap. Hoog- en laagopgeleid, iedereen sport hier samen. Mensen leren van elkaar over hoe belangrijk bewegen is, maar ook over voeding en leefstijl.”

Vijf dagen in de week kunnen sporters terecht bij de Vitality Club aan de rand van het dorp. Op het programma: rondjes rennen voor
de conditie, krachttraining, maar ook wandelen en yoga. De aanpak blijkt te werken, ontdekten ook ­onderzoekers. Uit een looptest blijkt dat mensen die niet trainen, ieder jaar twee tot zeven meter minder ver lopen binnen een bepaalde tijd. Maar deelnemers van de Vitality Club liepen juist 22 meter meer. Flinke winst dus.

Meer informatie over de Vitality Clubs vind je op www.vitality-club.nl.

Nordic walking

Ook het bovenlijf doet mee

Bij nordic walking, een sport die is ontwikkeld door Finse langlaufers die ook in de zomer wilden trainen, is je hele lijf in beweging. Door het gebruik van stokken is een groot deel van de spieren aan het werk. Het bovenlijf doet actief mee, in tegenstelling tot bij gewoon wandelen. Hierdoor verbrand je meer calorieën. Heb je de basistechniek onder de knie, dan kun je vanaf je eigen voordeur starten. Maar steeds meer mensen kiezen ervoor in een groep te lopen. Je leert van elkaar en het is ook nog eens gezellig.

In Hilversum begeleidt Riet van Engelen (71) al jaren groepen nordic walking; een deel van de lopers is de 70 dik gepasseerd. Na de nodige warming-up gaat de groep voor minimaal een uur op pad voor een tocht over de Hilversumse heide. Tijdens het lopen geeft Riet de deelnemers advies. “We focussen niet zozeer op de prestatie, maar meer op hoe je loopt. Ik leer mensen een goede wandelhouding aan waarbij de paslengte en de armzwaai met elkaar in overeenstemming zijn. Zo loop je goed in balans en ga je minder snel sjokken.”

Beweegtuin

Speeltuin voor ouderen

Even naar het bos om een rondje te joggen: het ligt niet voor iedereen binnen handbereik. In steeds meer steden verrijzen daarom beweegtuinen. Vond je ze eerst vooral bij ouderencentra, tegenwoordig openen ook steeds meer gemeenten er een. In Zevenaar kwam de buurtvereniging met het idee een vrijgekomen stuk grond aan te wijzen als plek om samen te bewegen. Zestiger Joke Koenen, voorzitter van de buurtvereniging: “Ouderen wonen tegenwoordig langer thuis, waardoor de kans op een isolement veel groter is. Samen bewegen brengt mensen bij elkaar.”

Een groep sporters legt wekelijks een parcours af in de beweegtuin. Ze trainen hun spierkracht op het stoere klimrek en werken aan hun evenwicht door te balanceren op een wiebelende plaat. Vooral dat laatste is belangrijk als je ouder wordt. Want met een goede balans sta je letterlijk steviger in je schoenen en heb je dus minder kans om te vallen. Steeds meer mensen vinden de weg naar de beweegtuin. Koenen: “Ik word heel vrolijk als ik zie dat mensen zelf aan de slag gaan in de beweegtuin. Na afloop drinken ze samen een kopje thee; sociaal contact en bewegen gaan hand in hand.”

Dit artikel is eerder verschenen in Plus Magazine september 2018. Nog geen abonnee van Plus Magazine? Abonnee worden doet u in een handomdraai!

 

Bron(nen):