Zo reageerde u op onze stelling over winkelen

Getty Images

Plus formuleerde de stelling: 'ik ga vaker naar de winkel, nu er steeds meer failliet gaan'. De stemmen zijn geteld. Een overzicht aan de hand van verschillende reacties.

De stelling leverde ongeveer 400 reacties op. De uitslag: 35% oneens, 65% eens.

'Online winkelen voorkomt fysieke problemen'

Iets meer dan een derde van u gaat niet vaker naar de winkel. Els Govers-Lansink zegt op Facebook: "Natuurlijk moet je zoveel mogelijk bij de zaken in je woonplaats kopen, maar alle werkende mensen met kleine kinderen winkelen online. Dat is makkelijker en ze hebben weinig vrije tijd. Ook is online kopen vaak iets goedkoper. Jammer, maar alles verandert dus ook het winkelen.

Moeilijk bereikbaar
Een anonieme bezoeker van de website geeft aan dat niet alleen online winkelen ervoor zorgt dat veel winkels failliet gaan: "Ik vind het prettig producten te kunnen zien zodat je weet wat je koopt, maar de willekeur in het parkeerbeleid van de gemeenten onderling en de publieksonvriendelijke tarieven en regels zijn er de oorzaak van dat ik veel stedelijke winkelcentra niet meer bezoek. Het gevolg is dat de concurrentiepositie van de fysieke winkels steeds moeilijker wordt. De achteruitgang van de winkelcentra alleen maar toeschrijven aan de opkomst van de internetwinkels, is mij te kort door de bocht."

"De binnenstad van Utrecht is voor veel mensen lastig bereikbaar als je slecht ter been bent, ook per auto is het beduidend lastiger geworden", schrijft Fab op PlusOnline. "Dus ja, dan koop je toenemend via internet. Net zo goed als een gewone winkel slechte service kan leveren gebeurt dat ook met webwinkels. Qua kleding en schoeisel ken ik mijn maten en als iets niet helder is neem ik contact op met de klantenservice. Er gaat nagenoeg nooit iets terug, tenzij er iets beschadigd aankomt."

'De echte winkel geeft een betrouwbaar gevoel'

Toch waren de meesten van u het eens met de stelling, ook Margo. "Ik koop zo veel als ik kan in gewone winkels, ik wil het straatbeeld behouden!" Iemand anders zegt: "Echte kwaliteit voelen en kleuren in het echt zien geeft een betrouwbaar gevoel, en de gezelligheid die hierbij hoort."

Online winkelen wil ik niet
Ada Maas: "Ik koop zoveel mogelijk in de plaatselijke winkels waarvan er ook al een paar vertrokken zijn. Als dat zo doorgaat moet ik wel online shoppen, gadver dat wil ik niet. Als alles verdwijnt, wat moeten de senioren dan? Ik ben ook senior maar kan nog goed uit de voeten, maar in de toekomst? Zeker in een dorp als bij ons moeten we kopen in de winkels die er nog wel zijn om hen te steunen."

Help de ondernemer
J.M. Pallett geeft ook aan nu juist vaker naar de winkel te gaan. "Ons hele dorp komt leeg te staan, vreselijk! De winkeliers die het proberen, staan voor hoge huurprijzen en ze doen erg hun best om het hoofd boven water te houden. Ik vind dat de burgers dat best eens mogen ondersteunen door vaker in winkels te kopen. En dat verhaal van: de broeken zijn te kort of te lang of ze hebben mijn maat niet, gaat niet op, want als je een goede winkelier hiernaar vraagt, zal hij zeker zijn best gaan doen om je te helpen door iets te vermaken of bestellen."

Frieda Groeneveld sluit zich hierbij aan: "Dat hele online kopen maakt alles kapot. Loop een winkel in en help de ondernemers!"

Lees ook: steeds meer senioren kopen online