Winderigheid en een opgezette buik

Last van extra gasvorming?

Ieder mens laat winden en dat is heel normaal. Dit is nodig om darmgas kwijt te raken. Dagelijks laat een mens gemiddeld zo'n tien scheten. Bij ieder mens is er een hoeveelheid gas in het maagdarmkanaal aanwezig. Overtollig gas kan zorgen voor een opgezette buik en extreme winderigheid.

Darmgas komt onder andere door het inslikken van lucht in het maagdarmkanaal. Elke keer als we slikken gaat er ook een kleine hoeveelheid lucht mee naar binnen. Ook de darmflora veroorzaakt gasvorming. De darmflora is een verzamelnaam voor alle bacteriën die zich in de darm bevinden. Onverteerde voedselresten die in de dikke darm terechtkomen, worden door de darmflora bewerkt. Bij dit proces komen veel gassen vrij. Een heel klein deel van het gas is afkomstig van de bloedsomloop. Gas wordt vanuit het bloed afgegeven aan de darm en ook weer door de darm afgegeven aan het bloed.

Stinkende gassen

Het gas in de darm bestaat vrijwel geheel uit stikstof, zuurstof, koolzuurgas, waterstof en methaan. Dit zijn allemaal reukloze gassen. Het stinken van winden heeft te maken met de geringe hoeveelheid 'stinkende gassen'. Dit zijn vaak zwavelverbindingen die vrijkomen bij de afbraak van bepaalde eiwitten. De samenstelling en de geur van darmgas heeft onder andere te maken met wat mensen eten en de darmflora.

Oorzaken

Winderigheid kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld omdat iemand teveel lucht inslikt. Dit kan gebeuren bij spanning en stress, door roken of een slecht kunstgebit. Mensen die snel praten, snel eten en drinken zonder goed te kauwen, slikken ongemerkt extra lucht mee naar binnen. Dit is ook het geval bij mensen die hyperventileren en patiënten met longemfyseem.

Andere oorzaken van overtollige gasvorming kunnen zijn:

  • Het eten en drinken van producten die veel lucht bevatten (bijvoorbeeld frisdrank, bier en brood).
  • Het eten van bepaalde voedingsmiddelen zoals peulvruchten, uien, koolsoorten, fruit en light-producten.
  • Fructose in fruit en vruchtensappen en sorbitol (een zoetstof).
  • Het gebruik van medicijnen met een laxerende werking.

Lactose-intolerantie

Winderigheid kan ook wijzen op een andere klacht of aandoening, zoals verstopping, het prikkelbare darm syndroom (PDS) of lactose-intolerantie. Bij mensen die lactose-intolerant zijn, wordt het melksuiker (lactose) uit melk niet afgebroken en opgenomen in de dunne darm. Het melksuiker komt onveranderd in de dikke darm en wordt daar vergist, met gasvorming als gevolg. Ook bij andere darmziekten zoals onder andere glutenintolerantie (coeliakie), de ziekte van Crohn, colitis ulcerosa kan extra gasvorming optreden.

Winderigheid is vaak niet de enige klacht. Meestal is er ook sprake van rommelingen in de buik, een opgeblazen gevoel en krampen. Om overtollig darmgas kwijt te raken wordt soms wel 30 á 40 keer per dag een wind gelaten. De klachten worden erger als de scheten worden ingehouden.

Als de winderigheid het gevolg is van een andere aandoening, dan moet deze behandeld worden. Lang niet altijd wordt duidelijk wat de oorzaak is van extra gasvorming.

Tips om winderigheid te verminderen of voorkomen:

  • Eet regelmatig en sla geen maaltijden over.
  • Eet rustig en kauw goed.
  • Neem voldoende tijd voor de maaltijd en praat niet te veel tijdens het eten.
  • Neem geen producten die zorgen voor extra gasvorming.
  • Kauw niet op kauwgom.
  • Stop met roken.
  • Probeer verstopping te voorkomen door gezond en vezelrijk te eten.

Bij verstopping is vezelrijke voeding belangrijk, maar door het gebruik van extra vezels kan de gasvorming ook tijdelijk weer toenemen. Belangrijk is dan ook om het aantal vezels geleidelijk uit te breiden. Drink daarbij minimaal 2 liter per dag.

Bron(nen):
Trefwoorden:

Reactie toevoegen

10 Comments

Door Cristina (niet gecontroleerd) op do, 11-7-2019 - 23:05

Ik heb ook een prikkelende darm syndroom maar ik heb ook last van een borrel in me maag constant dat is niet fijn ik drink veel water sport loop elke avond eet gezond maar nog steeds last van me darmen en borrels in me maag

Door Jojo (niet gecontroleerd) op di, 23-4-2019 - 17:40

@Ries, zou eens kijken naar je hele voedingspatroon. Zorgen voor complexe koolhydraten, eiwitten, vetten en vezels bij elk eetmoment. Probiotica en prebiotica kunnen de darmflora helpen te verbeteren. Een stof als glutamine kan de darmwand versterken. Een natuurgenezer zou je advies op maat kunnen geven.
@Maartje44 medicijnen zorgen onder andere voor verlies aan vitaminen en mineralen, wat ook weer klachten kan geven. Maagzuurremmers zorgen bij langer gebruik ook aan tekorten aan aminozuren en vetzuren.

Door Ries Heijdenrijk (niet gecontroleerd) op di, 23-4-2019 - 10:48

Nou vind het nog al raar dat men +- tien scheten laat per dag, dat is helemaal niet want ik laat ze de hele dag door dan kom ik toch gauw op 150 scheten per dag of zelfs meer (ben nu 56).
Dit heb ik al sinds mijn jeugd en het maakt totaal niet uit wat je eet en/of drinkt!
maar als de prijs gunstig is voor die Tempocol wil ik het best eens proberen.

Door Marijke montijn (niet gecontroleerd) op zo, 10-2-2019 - 12:21

Persoonlijk vindt ik die winderigheid een ramp, heel gênant ook! Alle info zoals deze zijn van harte welkom, wellicht zit de juiste tip om de kwaal te verminderen erbij, prima dus!

Door hein van de loo op do, 21-6-2018 - 10:54

Fijn om het te weten
hier voor Hartelijke Dank

Door paul thissen (niet gecontroleerd) op zo, 16-4-2017 - 21:23

mensen die slaapapneu hebben en gebruik maken van een CPAC apparaat krijgen ook te veel lucht binnen . Met gevolg winderigheid.ook medicijnen tegen diabeties 2 kunnen het veroorzaken

Door Maartje 44 (niet gecontroleerd) op zo, 16-4-2017 - 08:43

Ik gebruik het medicijn Simvastine en een maagbeschermer en dat gaat prima maar geeft wel de gasvorming een extra impuls. Wat normaal bij oprisping naar boven komt gaat nu door gas je lichaam uit. Tja ik had s nachts door het liggen zoveel maagzuur dat mn keel er rauw door werd wat je eigenlijk door de slaap niet merkt! Maagzuur door je slokdarm is slecht en geeft meer kans op slokdarmkanker dus kwam de KNO arts met het advies voor de maagbeschermer. Het is dus of of en dan kies je voor ,,veilig,,met als gevolg meer gasvorming ( die je haast niet ruikt. sAvonds na de maaltijd zet de Simvastine (cholesterol) de darmen al aan het ontluchten dat scheelt snachts met oprippingen.

Door R Van Gemert op di, 5-4-2016 - 21:33

Winderig ontstaat ook meer na een biatric bypass operatie

Door Janny de Vries op di, 5-4-2016 - 17:19

Ik gebruik al een tijd Iberogast, helpt prima geen krampen meer en opgezet gevoel, 3xdaags 20 druppels. Heb het ook doorgegeven an broer, die is ook heel tevreden.

Door fpo (niet gecontroleerd) op zo, 3-4-2016 - 14:38

Het is gebleken dat de meeste scheten ontstaan als gevolg van verkeerde voedselcombinaties. Zo merk je dat je, wanneer je eieren eet zonder iets erbij (en pas na 2 uur andere dingen gaat eten/drinken), totaal geen scheten laat, ondanks de hoeveelheid zwavel die in eieren zit.
Verder is ook gebleken dat fruit zich niet laat mengen met ander voedsel.ook dat veroorzaakt veel gas in de darmen.
Mensen met obesitas, en mensen die als "God in Frankrijk" leven en die het niet zo nauw nemen met voeding, zijn het meest vatbaar voor gasvormingen in de darmen!