Zo blijft u fit op het werk

7 tips om fris achter uw pc te zitten

Zit u ook vaak te gapen achter uw computer op het werk? En heeft u in de ochtend al vaak last van een dip? Helpen die paar koppen koffie u ook niet fris en fit te blijven? We hebben een aantal tips voor u op een rijtje gezet die wel helpen!

Tip 1: Drink water

Koffie lijkt de ideale oppepper en veel mensen kunnen 's morgens dan ook niet zonder hun 'bakkie leut'. Om uw lichaam van voldoende vocht te voorzien, is water drinken het beste. Niet alleen daalt uw energieniveau bij een vochttekort, ook is dehydratatie van invloed op je humeur.

Tip 2: Beweeg

Zorg dat u voldoende beweging krijgt. Als u de hele dag achter de computer blijft zitten, kunt u zeker een energiedip verwachten. Neem de trap, loop naar uw collega in plaats van een mailtje te sturen en doe ook regelmatig stretchoefeningen.

Tip 3: Geen 'zware' lunch

Neem een lichte lunch. Na een zware maaltijd, heeft het lichaam energie nodig om de lunch te kunnen verteren. Neem een salade, fruit of een paar gezonde boterhammen en geen kroketten of tosti's.

Tip 4: Ga in je pauze naar buiten

Maak een lekkere wandeling na de lunch en ga even naar buiten. Niet alleen zal u opknappen van de frisse lucht, ook de beweging zal u goed doen. Uit onderzoek is gebleken dat een wandeling van tien minuten uw energieniveau twee uur langer verhoogt doordat er extra zuurstof door je aderen, hersenen en spieren gepompt wordt. Ook zou een wandeling de kantoorsnoeplust verminderen. Engelse onderzoekers ontdekten dat kantoorstoelplakkers bijna twee keer meer chocola eten als medewerkers die regelmatig hun werk onderbreken voor wat beweging.

Tip 5: Ga even iets anders doen

Zit u al een paar uur hetzelfde te doen? Maak even een praatje met een collega. Of heeft u een klusje liggen waarvoor u even niet naar uw computerscherm hoeft te staren? Ga dat even doen. Door de hele dag naar het scherm te staren, kunt u last krijgen van uw ogen. Helemaal als u een werkplek hebt in een gebouw met airco, de lucht zal hierdoor vaak droog zijn.

Tip 6: Neem een gezond tussendoortje

Een daling in de bloedsuikerspiegel is ook vaak de oorzaak van een energiedip. Een futloos gevoel is het gevolg. Door een tussendoortje te nemen kunt u dat voorkomen. Neem geen chocoladereep of koek, een gezonder alternatief is een handje walnoten of een stuk fruit.

Tip 7: Let op de ademhaling

Door diep in en uit te ademen verhoogt u het zuurstofniveau in uw lichaam, hierdoor krijgt u meer energie. De beste ademhaling is de ademhaling via de buik en niet door de borst zoals de meeste mensen dat meestal doen. Heeft u moeite met de buikademhaling? Leg uw hand op uw buik. Als u inademt, moet uw buik uitzetten. Bij het uitademen valt hij weer in.

Bron(nen):
Trefwoorden:

Reactie toevoegen