Betalen bij opzegging? Trap er niet in

Het lijkt zo handig: één partij die voor u het opzeggen van een abonnement op krant, tijdschrift,  streamingdienst of sportschool regelt. Maar waarom zou u betalen voor iets dat makkelijk gratis kan?

Stel: u hebt een abonnement dat u wilt opzeggen, waar ­begint u dan? Veel mensen pakken de computer of telefoon en voeren een zoekopdracht in. De eerste resultaten die Google laat zien zijn advertenties. Sluwe partijen kopen die advertentieruimte in ­zodat ze als eerste in beeld komen. Hier bieden ze aan abonnementen op te zeggen. Inmiddels zijn er tientallen van zulke partijen actief met uiteenlopende namen, zoals Xpendy.nl, Opzeggen.nl, 123opzeggen.nl, Sepastop.nl, Mijnopzeggingen.nl, Abonnementopzeggen.nl, Dyme.app et cetera.

Al deze partijen bieden een min of meer vergelijkbare service: het opzeggen van abonnementen op kranten en tijdschriften, sportscholen, loterijen, goede doelen en zorgverzekeringen. Soms wekken ze onterecht de suggestie dat je de opzegging bij de instantie zelf regelt. Op Opzeggen.nl staat bijvoorbeeld: ‘Zoek de naam van het bedrijf en kom direct op de opzegpagina. Elk bedrijf heeft een gratis opzegbrief klaar om in te vullen. Je hoeft alleen jouw persoonlijke gegevens toe te voegen en de verzendmethode te kiezen.’

Opzeggarantie

Na het invullen van uw adresgegevens verschijnt een voorbeeld van een opzegbrief die u gratis kunt downloaden. Maar het oog leidt meestal naar de knop ‘Verzenden’ of ‘Opzeggen’. Als u daarop klikt en via die weg verdergaat, brengen deze dienstverleners daar extra kosten voor in rekening. Die lopen sterk uiteen. Xpendy.nl rekent bijvoorbeeld €29,95, 123opzeggen.nl kost €4,95. Veel andere partijen rekenen bedragen die daar tussenin zitten. De daadwerkelijke kosten komen vaak pas laat in beeld: bij het invullen van de bankgegevens. Tegen deze betaling regelen deze bedrijven de opzegging, meestal per aangetekende brief. Sommige aanbieders bieden ook een ‘opzeggarantie’. Naar eigen zeggen betekent dit dat ze ervaring hebben met het betreffende bedrijf, waardoor ze zeker weten dat de opzegging goed wordt afgehandeld. Mocht er onverhoopt toch iets misgaan, dan gaan ze ‘kijken waar het probleem zit’.

Kiest u ervoor alleen de gratis voorbeeldbrief te downloaden? Dan krijgt u vaak een herinnering via de mail, waardoor het lijkt dat de opzegging nog niet is afgerond – met het verzoek alsnog voor de betaalde optie te kiezen.

Misleidend

Het is niet verboden om iets voor iemand te doen en daar geld voor te vragen, terwijl u het zelf ook gratis kunt doen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor het snoeien van een heg: dat kunt u zelf gratis doen, of betaald laten doen door een tuinman. Maar beloftes van een bedrijf moeten natuurlijk wel kloppen en mogen niet onduidelijk zijn. Anders kan er sprake zijn van misleidende verkoop. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt en de Consumentenbond laten desgevraagd weten geen klachten te hebben ontvangen over deze vorm van dienstverlening. 

Opzeggen is makkelijk

Een abonnement opzeggen kunt u ook zelf doen, dat is gratis. Het hoeft niet per aangetekende brief, want er zijn duidelijke spelregels voor het opzeggen van een abonnement. Een belangrijk uitgangspunt daarbij is: zoals je er aan gekomen bent, kan je er ook weer vanaf. Hebt u telefonisch een abonnement afgesloten, dan moet u ook weer telefonisch op kunnen zeggen. De meeste bedrijven accepteren zonder problemen een e-mail. Allemaal gratis! Een aangetekende brief versturen kan, maar vormt tegenwoordig echt een uitzondering.

Natuurlijk is er wel een aantal spelregels voor het opzeggen van een abonnement. De belangrijkste daarvan is de opzegtermijn. Meestal is die één maand, tenzij u een afspraak hebt gemaakt voor een langere periode, bijvoorbeeld een jaarabonnement. Na dat jaar is zo’n abonnement in principe maandelijks opzegbaar, maar voor sommige tijdschriften geldt een andere termijn. Voor verenigingen is een uitzondering gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan een voetbalclub waarbij u een jaarlijkse contributie betaalt. Daar kunt u in het lopende jaar niet tussentijds vanaf. Let op! Een sportschool wordt voor de wet níet gezien als vereniging. Die mag u, eventueel na afloop van een vaste periode, meestal maandelijks opzeggen.

Zelf opzeggen?

Wilt u een abonnement opzeggen? Klik dan níet zomaar op de eerste resultaten die Google u laat zien, maar bel of mail met de organisatie waar u een abonnement hebt of een dienst van afneemt. Of log in op uw eigen online omgeving.

Worden er kosten in rekening gebracht? Dan weet u dat u met een tussenpartij te maken hebt. Dat kan handig zijn, maar weet dat ­opzeggen áltijd gratis kan.

Per ongeluk voor een opzegservice gekozen? Koopt u iets via een website, dan hebt u meestal bedenktijd. Dat ­betekent dat u binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden de over­eenkomst kunt annuleren. Een beroep doen op deze bedenktijd geeft vaak het minste ‘gedoe’.