PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Een oplichter aan de telefoon, wat nu?

Bent u gebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van Microsoft? Wees alert! Mogelijk heeft u contact gehad met een oplichter die uit is op uw persoonlijke gegevens en uw geld. Tips voor het herkennen van dit type oplichterij, en de vervolgstappen.

Onlangs kreeg de redactie deze geanonimiseerde aangifte toegestuurd via de politie:

Ik wil aangifte doen van diefstal van 16.200 euro van mijn ING rekening. Op 6 april 2017 werd ik door iemand op mijn vaste telefoonlijn gebeld die zichzelf voorstelde als een medewerker van Microsoft. Deze man sprak Engels tegen mij. Deze man begon het gesprek door tegen mij te zeggen dat zij hadden gezien dat ik software problemen had op mijn computer. Deze man vertelde mij dat ik al langer problemen had omdat ze dit konden volgen. Dit kwam op mij op dat moment wel geloofwaardig over omdat ik de voorgaande twee maanden wel wat problemen ervoer. Bij het opstarten van de computer viel de computer soms weg waardoor ik de computer opnieuw moest opstarten. Ook liep mijn computer wel eens vast en moest ik de computer zelf opstarten.
 
De man die zichzelf voordeed als een medewerker van Microsoft bood aan om de problemen op mijn computer te verhelpen. Dit kon hij doen voor een bedrag van in totaal 15 euro. Dit vond ik een redelijk bedrag en ik ben hiermee akkoord gegaan. Ik moest van de man de 15 euro in vier verschillende bedragen en losse betalingen overmaken omdat elke betaling dan een betaling zou zijn voor een specifiek probleem. Ik moest van de man een programma van internet downloaden welke toegang zou geven tot mijn computer. Dit moest ik doen zodat Microsoft de problemen in mijn computer kon oplossen. Ik heb toen het programma 'TEAM VIEWER' gedownload van het internet. Toen ik het programma had geïnstalleerd en had opgestart kreeg ik een code die ik telefonisch aan de man heb gegeven. Hierdoor kreeg de man toegang tot mijn computer.
 
De man liet mij toen op mijn eigen scherm een overzicht zien van de software problemen die ik zou hebben volgens hem. Dit was een lange lijst. Daarop moest ik de eerste betaling gaan doen aan Microsoft. Ik heb toen ingelogd op mijn ING rekening via internetbankieren. Ik moest toen een paar euro overmaken op een rekening van NETBANK met rekeningnummer GB92NWBK60190122741968. Toen ik hier mee bezig was viel mij opeens op dat er niet in de eindregel van de betaling wachtende op de TAN code een paar euro stond maar 20.000 euro.

Dit ging heel snel en ik zei tegen de man aan de telefoon dat ik dit raar vond maar de man zei dat dit onderdeel was van het proces en dat er niets aan de hand was. Ik heb vervolgens wel de TAN code die ik via SMS ontving ingevuld en heb ik op verzenden gedrukt in de betaling. Daarna heb ik nog vier betalingen gedaan met kleine bedragen maar ook tijdens deze vier betalingen viel mij op dat de bedragen steeds veranderde en fluctueerde. Nadat ik de betalingen had gedaan rondde de man van Microsoft het telefoongesprek ook heel snel af en zei tegen mij dat de problemen op mijn computer verholpen waren. Later die dag omstreeks 19.15 uur heb ik weer ingelogd op mijn rekening van de ING middels internetbankieren omdat ik toch een soort van onderbuik gevoel had en omdat de man heel snel het telefoongesprek afsloot. Toen zag ik bij mijn rekeningoverzicht dat er grote bedragen waren afgeschreven van mijn rekening.
 
Ik zag dat er eerst 20.000 euro van mijn spaarrekening naar mijn betaalrekening was overgemaakt. Daarna zag ik vier overboeken van 3900 euro, 4100 euro, 4000 euro en 4200 euro. Allemaal naar het rekeningnummer die de man van Microsoft aan mij had gegeven. Toen ik dit zag heb ik direct het alarmnummer van de ING gebeld. Dit was rond 19.30 uur. Ik heb daar toen direct melding gedaan dat dit gebeurd was. Inmiddels heb ik mijn inloggegevens gewijzigd en mijn rekening geblokkeerd. Na 6 april heb ik tot tweemaal toe contact gehad met de ING. De ING vertelde mij dat zij het geld niet meer terug hebben kunnen halen of blokkeren omdat het geld niet meer op de rekening in Engeland stond. De ING vertelde mij dat zij wel contact hadden gehad met de betreffende bank in Engeland maar dat zij op dat moment niets meer konden doen. Tot op heden heb ik mijn geld nog steeds niet terug.

Een schrijnend verhaal, maar helaas niet uniek. De politie wist ons te vertellen dat dergelijke meldingen van georganiseerde cybercrime steeds vaker binnenkomer. De 'Microsoft-medewerker' heeft nog veel meer slachtoffers gemaakt.

Wat als ik zo iemand aan de lijn krijg?

Het beste wat u kan doen? Noteer het telefoonnummer waarmee u werd benaderd, hang daarna direct op en doe een melding bij de politie. U hoeft niet eens gedag te zeggen. Medewerkers van Microsoft bellen niet zomaar in het wilde weg naar klanten. Sowieso heeft Microsoft gewoon kantoren en medewerkers in Nederland, dus ze zullen hun Nederlandse klanten nooit in het Engels aanspreken. Bij telefonische verkoop van Microsoft producten of diensten wordt u alleen gebeld als u zelf contactgegevens hebt achtergelaten en Microsoft expliciet toestemming hebt gegeven om te bellen. Microsoft belt niet zomaar om uw 'computerproblemen' op te lossen.

Dus: als iemand u ongevraagd belt en zich voordoet als medewerker van Microsoft die bij u een probleem heeft vastgesteld, dan weet u 100% zeker dat u te maken hebt met een oplichter. Verder gebruiken deze oplichters vaak het telefoonnummer van andere, onschuldige mensen, wiens telefoon vaak zonder dat ze zich ervan bewust zijn is gekraakt. Dus dat nummer melden bij de politie kan zeker helpen.

Geef nooit persoonlijke gegevens af aan onbekenden, installeer geen software die u niet kent en ga niet naar vreemde websites op aanraden van deze bellers.

Heeft u trouwens toch hulp nodig van Microsoft? Bij problemen kunt u altijd naar de echte helpdesk bellen via 020 500 1500. En u kunt natuurlijk terecht op Facebook en Twitter.

Wat te doen als ik ben opgelicht?

Heeft u toch gevoelige persoonlijke informatie doorgegeven? Is er mogelijk schadelijke software geïnstalleerd? Zijn er bedragen van uw rekening afgeschreven, uit vrije wil of zonder uw toestemming?

- Wijzig het wachtwoord van uw computer.
- Doe hetzelfde voor uw e-mailaccount, nloggegevens voor financiële zaken als internetbankieren en creditcards en andere (online) accounts als social media. Bij voorkeur vanaf een andere computer.
- Download en installeer Microsoft Safety Scanner gratis op uw computer en voer een scan uit op schadelijke software.
- Neem contact op met uw bank of creditcardmaatschappij en doe een melding of aangifte bij de politie.

Contact met de politie

Als u van mening bent dat u slachtoffer bent geworden van internetoplichting, dan kunt u op meerdere manieren aangifte doen: via internet (www.politie.nl), telefonisch (via 0900-8844) of op een politiebureau. We raden u echter aan om via internet aangifte te doen. Het neemt minder tijd in beslag en de aangiftes komen direct bij de juiste afdeling terecht. Er is in bij de politie namelijk één centraal punt ingericht waar aangiftes over internetoplichting worden beoordeeld en onderzoeken worden voorbereid. Als u aangifte wilt doen via internet moet u wel beschikken over DigiD.

Slachtofferzorg

Bent u slachtoffer geworden? We kunnen ons voorstellen dat dit een traumatische gebeurtenis was. Zeker als u geld bent kwijtgeraakt! Heeft u behoefte aan slachtofferzorg, dan verwijzen we u graag naar Slachtofferhulp Nederland.

Bron:

blogs.microsoft.nl

www.politie.nl