Facebook duidelijker over verdienmodel data

Getty Images

Wereldwijd worden gebruiksvoorwaarden aangepast, zo laat Facebook weten. Het netwerk wil gebruikers uitleggen hoe hun gegevens worden gebruikt voor het verkopen van gerichte advertenties.

De Europese Commissie en nationale privacywaakhonden verwelkomen de toezeggingen van het Amerikaanse techbedrijf. Vorig jaar na het privacyschandaal met Cambridge Analytica eiste Brussel dat Facebook transparanter zou worden. EU-commissaris Vera Jourová (Consumentenrechten) dreigde met sancties. Eindelijk worden er maatregelen genomen en daar is ze erg blij mee. Uiterlijk eind juni zal Facebook de aanpassingen doorvoeren, aldus Jourová.

Dankzij Facebookdata gerichte reclames

Van ruim 2 miljard gebruikers verzamelt Facebook alle gegevens. Adverteerders krijgen die data niet te zien, zij kunnen wel Facebook een gerichte reclame laten plaatsen. Zo kunnen zij advertenties laten zetten in de tijdlijn van vrouwen van 35 jaar uit Den Haag die de pagina’s van speelgoedwinkels hebben geliket. Dat gegevens van gebruikers worden gebruikt voor commerciële doeleinden zal Facebook nu duidelijk in zijn voorwaarden zetten. Hoe een account kan worden beëindigd zal Facebook ook duidelijker beschrijven.

Bron 
  • Tros Radar