Klachtenregen over online shopping

Late bezorging en verkeerde levering voornaamste redenen

Jaarlijks doet het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) onderzoek naar de ervaring van consumenten met webwinkels. Dit jaar constateert het CBS dat de helft van de consumenten die in 2019 weleens iets online hebben gekocht, daar klachten over heeft.

De meeste klachten gaan over een te late levering van de bestelling. Ongeveer een derde van de consumenten klaagt hierover. Verder staan technische problemen met de website en verkeerde of beschadigde leveringen hoog op de klachtenlijst.

Webshops in de lift

Online winkelen stijgt in populariteit. Van de 5600 ondervraagden zei 79 procent dit jaar iets online te hebben gekocht. Omgerekend naar de totale bevolking zijn dat maar liefst 11,8 miljoen Nederlanders. In 2015 had 70 procent van de consumenten online iets gekocht.

Online consumenten kopen niet alleen meer producten, maar het gemiddelde aankoopbedrag ligt ook hoger. 26 procent van de consumenten kocht dit jaar iets in de prijsklasse tussen 100 en 500 euro, in 2015 was dit nog 21 procent.

Kleding, reizen en tickets

Kleding of sportartikelen (55 procent) zijn het meest populair, gevolgd door reizen en vakanties (52 procent) en kaartjes voor evenementen (47 procent). 35 procent van de Nederlanders bestelt weleens een maaltijd via internet.

Ongeveer 2,2 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar geen online aankopen gedaan. Hiervan bezoekt 80 procent liever een fysieke winkel. Een kleine 30 procent is bezorgd over veiligheid en privacy. Ruim een kwart zegt niet te weten hoe online winkelen werkt.

Bron(nen):