Liever veilig dan snel

Bij het overboeken van geld vinden consumenten veiligheid belangrijker dan gemak en snelheid. Bijna negen op de tien deelnemers aan het onderzoek vindt dat banken het overboeken van grote bedragen moeilijker moeten maken.

Dit blijkt uit een enquête van de Consumentenbond. De laatste jaren zijn meer mensen de dupe van oplichting via WhatsAppfraude, helpdeskfraude en spoofing. Oplichters verleiden consumenten om grote geldbedragen over te maken. De total schade was vorig jaar naar schatting 44 miljoen euro.

ING, Volksbank en Triodos hanteren inmiddels een wachttijd van enkele uren als een klant de overboeklimiet wil verhogen. Het is dan niet mogelijk om onder druk grote bedragen over te maken.
Bij ABN Amro en Knab staat de limiet vast. Verhogen en verlagen is niet mogelijk, terwijl de limieten hoog zijn. Bij ABN Amro een kwart miljoen, bij Knab vijftigduizend euro.

Tussenrekening

In de enquête stelde de Consumentenbond enkele maatregelen voor om het overboeken van grote bedragen lastigere te maken. De tussenrekening blijkt het populairst. Grote transacties naar een onbekende rekening worden dan tijdelijk vastgehouden. Ook zijn veel ondervraagden voorstander van een wachttijd bij overboeking boven een bepaald bedrag en/of naar een onbekende rekening.

Bron: Consumentenbond