Lockdown betekende monsterwinst voor webwinkels

De ene na de andere sector lag op zijn gat, maar webwinkelwinkeliers beleefden een gouden tijd tijdens de eerste lockdown. De omzet steeg dramatisch.

In Nederland gevestigde webwinkels zetten in het tweede kwartaal van 2020 55% meer om in vergelijking met een jaar eerder. Dat is de hoogste groei tot nu toe gemeten. Omdat mensen zoveel mogelijk thuis moesten blijven en veel winkels hun deuren sloten, werd de internetomzet belangrijker, meldt het CBS. Het waren de winkels die zowel online als fysiek een toonbank hebben (de multichannelers) die van april tot en met juni floreerden: de omzet steeg met 68 procent.

Ook PostNL, één van de partijen die de pakketjes thuis bezorgt, merkte dat de lockdown van kracht was. De Nederlandse postbezorger zag de omzet bij het onderdeel dat pakketjes thuisbrengt toenemen met 28 procent tot 516 miljoen euro.

Ook het buitenland profiteerde

Buitenlandse webshops ontvingen bijna 700 miljoen euro van Nederlandse klanten. Het gaat dan bijvoorbeeld om het Amerikaanse Amazon en het Chinese Wish. Maar het aandeel van die webshops op onze totale bestedingen bij de detailhandel is nog maar klein: in 2018 ging het om nog geen 2% van de totale Nederlandse detailhandelsomzet.

Nieuwe wetgeving

Die explosieve groei gaat natuurlijk niet zonder pijn. Mensen die iets kopen in een webwinkel, moeten beter worden beschermd, meent staatssecretaris Keijzer (Economische Zaken) 

Ze vindt dat online shoppers dezelfde bescherming moeten krijgen als kopers in een fysieke winkel, bijvoorbeeld bij het retourneren van artikelen. Ze legt haar concept-wetsvoorstel nu voor aan alle organisaties en partijen die ermee te maken krijgen. De gevolgen zijn flink:

- Het wordt ten strengste verboden voor webshops om nep-recenties te plaatsen. Als een product hoog kom in de zoekmachine van de website, moet men aangeven dat de adverteerder voor die positie betaalt, of omdat het een populair product is. Meer transparantie, dus

- Ook moeten webwinkels die met derde partijen samenwerken, op hun site vermelden welke partij verantwoordelijk is voor het terugsturen van de gekochte spullen. Dit is voornamelijk bij Bol.com een veelvoorkomende praktijk.

"Te vaak is informatie bij zowel sociale media, digitale platforms en webwinkels nog onvolledig, onduidelijk of soms zelfs misleidend. Dat betekent dat je als consument een aankoop kunt doen of contract kunt sluiten zonder dat je goed op de hoogte bent van de voorwaarden. Daardoor kunnen problemen ontstaan bij defecten of het retourneren", zegt staatssecretaris Keijzer. "Deze gemoderniseerde wettelijke consumentenbescherming is noodzakelijk om onze economie eerlijker te maken."

Het plan van Keijzer komt niet uit het niets: volgens een Europese richtlijn moeten alle EU-lidstaten in 2022 consumenten van webwinkels beter beschermen. 

Bron: RTL Nieuws, NOS