'Microsoft-fraude' voor eigen rekening

fraude
Getty Images

Bij Microsoft-fraude hoeft de bank de schade niet te vergoeden. Een gedupeerden draait daar zelf voor op. Microsoft-fraude is een vorm van internetfraude waarbij iemand zich voordoet als een Microsoft-medewerker. Dit is een groeiend probleem. In 2016 zijn er 1100 mensen de dupe geworden, in de eerste helft van 2017 zijn er al 800 slachtoffers.

Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een in 1936 geboren consument kreeg een telefoontje van een Engels sprekende man. Hij

zei dat hij van Microsoft was en wilde haar helpen fouten uit de computer te halen. De consument volgde zijn aanwijzingen op. Twee dagen later belde de man opnieuw en vroeg hij de vrouw geld over te maken van haar spaarrekening naar de betaalrekening. Zo werd in vier dagen tijd via vijf transacties bijna dertigduizend euro van haar bankrekening afgeschreven. Na een klacht vergoedde de bank uit coulance tweehonderd euro.

Grof nalatig

Bij de Geschillencommissie eiste de vrouw dat de bank de volledige schade zou vergoeden. Zij meende dat de bank klanten tijdig moet informeren als er verdachte transacties plaatsvinden. Dat was hier het geval. In korte tijd werd er enkele malen grote bedragen overgemaakt, die volledig afweken van haar normale betalingsgedrag. Ook meende de vrouw niet dat zij grof nalatig was geweest. Ze had immers geen codes of vertrouwelijke informatie gegeven en ze had deze manier van fraude niet herkend.

Volgens de bank was de vrouw wel grof nalatig, omdat ze op aanraden van onbekenden illegale software had gedownload en geïnstalleerd. Had zij niets gedownload, dan was er niets gebeurd. Bovendien waarschuwt de bank op haar site specifiek voor deze 'Microsoft-fraude'.

Gewiekste oplichters

De Geschillencommissie oordeelde dat de vrouw de dupe was geworden van gewiekste oplichtingsmethoden, maar dat zij juridische gezien grof nalatig was geweest. Ze had een onbekende toegang tot haar computer gegeven. Ook had zij bij het inloggen kunnen zien dat haar saldo was afgenomen en had zij bij de bank aan de bel kunnen trekken. De Geschillencommissie ziet daarom geen rechtsgrond voor vergoeding van de schade door de bank.

Bron: www.kifid.nl

Auteur