'Vakantie niet goed? Geld terug!'

De reizigers stappen naar de Poolse rechter

Vliegtuig
Getty Images

Een pakketreis, de combinatie van reis en verblijf, kan tegenvallen. Het strand kan verder weg liggen dan beloofd, de maaltijden in het hotel kunnen slecht zijn of de kamer vies. Als de fouten van een reisorganisatie heel groot zijn, kan de vakantieganger de hele reissom terugvragen

Dat is het gevolg van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. In deze zaak hebben twee Poolse toeristen een 'all-inclusive' vakantie geboekt in een vijfsterrenhotel in Albanië. De dag na aankomst worden ze wakker door harde sloopgeluiden. Op bevel van de autoriteiten worden twee zwembaden van het hotel afgebroken. Vier dagen lang kunnen de gasten de zwembaden, de boulevard en de toegang tot de zee niet gebruiken. Ook moeten de gasten lang wachten op hun maaltijden, omdat er niet genoeg eten is. De middagsnacks worden geschrapt. Tijdens de laatste drie dagen beginnen andere bouwwerkzaamheden.

Europese regels

De reizigers stappen naar de Poolse rechter. Zij willen hun geld terug plus een schadevergoeding. De Poolse rechter heeft het Europese Hof gevraagd hoe de Europese regels voor pakketreizen moeten worden uitgelegd.

Het Hof oordeelt dat een reiziger recht heeft op volledige terugbetaling als de reisdiensten niet of slecht zijn uitgevoerd. De uitvoering moet dan zo slecht zijn dat de reis zijn doel niet meer dient, zoals een strandvakantie waarbij het strand niet bereikbaar is. Dat sommige diensten wel zijn geleverd, is dan niet van belang.

De Poolse rechter moet nu in deze specifieke zaak oordelen of de uitvoering zo slecht is dat de hele vakantie in het water is gevallen. Het Europese Hof zegt in het oordeel ook dat reizigers geen recht op schadevergoeding hebben als de reisorganisator kan aantonen dat de problemen zijn veroorzaakt door een derde partij. Ook moet de situatie onvoorzienbaar of onvermijdbaar zijn.

Auteur