Pas op voor nepwebshops op social media

Getty Images

Consumenten werden vorig jaar voor bijna vijf miljoen euro opgelicht door aankopen via social media. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt voor nepwebshops, waarvan de verkopers via bijvoorbeeld Facebook en Instagram lastig te achterhalen zijn.

De ACM start daarom de campagne 'Webshop of Nepshop?' om te wijzen op de gevaren van internetverkopen zonder tussenkomst van een winkel of zelfs zonder website. 

Waar moet u op letten?

''Als u iets koopt via sociale media moet u extra goed opletten. Het medium is vluchtig. Dit maakt het aanbod en de aanbieder ook vluchtig. Mocht u uw verhaal willen halen, dan weet u soms niet bij wie'', aldus de ACM.

Om dit soort gevallen te voorkomen is het verstandig om altijd te kijken naar reviews over de verkoper, adviseert de toezichthouder. Verder kan het handig zijn om bij het afrekenen te kiezen voor geldteruggarantie of om achteraf te betalen. Dat is in dit geval het veiligst. 

Bron 
  • Radar