Social media steeds populairder ondere oudere doelgroep

Vooral 65- tot 75-jarigen maken steeds meer gebruik van sociale media. Dit blijkt uit recente cijfers van het onderzoek ‘ICT-gebruik van huishoudens en personen 2019’ van het CBS.

Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 55 jaar maakt gebruik van sociale media (95 procent of meer). Onder 55- tot 65-jarigen bedroeg het socialemediagebruik vorig jaar 89 procent en onder 65- tot 75-jarigen 76 procent. 2014 was dat respectievelijk nog 64 en 40 procent. Ook 75-plussers zitten steeds vaker op social media: in 2014 maakte 13 procent hier gebruik van, vijf jaar later 40 procent. Tekstberichten uitwisselen, bijvoorbeeld via WhatsApp, is onder ouderen het meest populair.

Toename internetbellen

Van de Nederlanders van 12 jaar of ouder gaf 58 procent aan in de drie maanden voorafgaand aan het onderzoek via het internet te hebben getelefoneerd met diensten zoals Skype of WhatsApp.  75-plussers maken met 18 procent (6 procent in 2014) nog relatief weinig gebruik van telefoneren via internet. Van de 65- tot 75-jarigen zegt al 41 procent (19 procent in 2014) via internet te bellen.

Smartphone meest gebruikt

Vorig jaar gaf 92 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder aan een smartphone te gebruiken om internetten. Dat was in 2014 nog 74 procent. Na de smartphone is de laptop met 83 procent het populairst voor internetgebruik. In 2014 was de laptop nog het meest gebruikte apparaat (76 procent). Met 71 procent wordt de tablet eveneens vaak gebruikt om online te gaan. In 2014 was dat nog 57 procent.

Het gebruik van een desktop om te internetten nam af: in 2014 gebruikte nog 61 procent van de Nederlanders een desktop, in 2019 was dat afgenomen tot 54 procent. Opvallend: alleen bij de leeftijdsgroep 65 jaar of ouder nam het desktopgebruik nog toe.

Bron: CBS