Spullen (ver)kopen via Facebook: zo werkt het

Getty Images

Een populaire website als Marktplaats heeft er met Facebook een concurrent bij. Steeds meer mensen gebruiken het als handelsplek voor tweedehands spullen.

Verkoopgroepen

Facebook zag het aantal groepen met vraag en aanbod de laatste jaren flink toenemen. Daarom heeft het ervoor gezorgd dat het nu makkelijker is om via het social medium spullen te kopen en te verkopen. Nadat er een groep is aangemaakt via het pijltje rechtsbovenin en mensen zijn toegevoegd, kan de 'handel' losbarsten. Met een sneltoets kun je aangeven of je iets zoekt of iets te koop aanbiedt, met daaronder meteen de prijs, de plaats en een korte beschrijving. Van hamsterkooien en plantenbakken tot een glijbaan voor in de tuin; je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt aangeboden op Facebook.

Getty Images

Razendsnel

Inmiddels verkopen 2,3 miljoen Nederlanders hun spullen via Facebook, dat zich daarmee als een geduchte concurrent heeft ontpopt van Marktplaats. Er zijn honderden groepen door heel Nederland. Het voordeel van Facebook is dat je snel en eenvoudig kunt reageren. Op Marktplaats stuur je als geïnteresseerd een mailtje. Wanneer je een mail terugkrijgt, zijn de spullen soms al verkocht. Ook heeft Facebook de mogelijkheid om iemand te 'taggen' (noemen). Iemand krijgt een melding van een Facebook-vriend en kan direct een bod doen.

Mensen vertrouwen elkaar

Een ander voordeel is dat het vertrouwen groter is. Iemand heeft meteen een gezicht en een profiel bij de naam, waardoor diegene sneller betrouwbaar overkomt. Op Marktplaats is dit niet het geval. Dan moet je het als consument doen met een naam en een mailadres. Tot slot zijn Facebook-gebruikers vrijwel dagelijks even actief op het sociale medium, waardoor de kans dat zij spullen gaan kopen of verkopen ook weer groter wordt. 

Marktplaats laat op haar beurt weten dat het aantal bezoekers op de website nog altijd groeit, en dat er steeds meer gekeken wordt naar vernieuwing van het systeem. Zo wil Marktplaats het vertrouwen tussen kopers en verkopers vergroten door de iDeal-optie toe te voegen bij het betalen. 

Inmiddels heeft Facebook een speciale verkoopfunctie gelanceerd: Marketplace. Deze functie is op dit moment echter alleen beschikbaar voor Android-gebruikers.

Bron: Business Insider