Telefonisch verzoek namens ING is nep

Oplichters bellen momenteel klanten van ING. Ze zeggen dat je geld niet veilig is op je ING-rekening, en om het over te maken naar een andere rekening. Het is echter een oplichterstruc! Hang direct de telefoon op.

De oplichter belt en zegt een ING-medewerker te zijn. Soms zie je zelfs ons telefoonnummer in je scherm staan. Deze truc wordt ook wel spoofing genoemd. 

De oplichter zegt dat er verdachte activiteiten zijn op je rekening, en dat fraudeurs je rekening leeghalen. Je moet je geld zo snel mogelijk veilig stellen door het over te maken naar een ander rekeningnummer... van de oplichter, uiteraard. Ze gebruiken vaak de woorden ‘kluisrekening’ of ‘veiligheidsrekening’ of variaties hierop. Soms willen ze dat je je betaalpas afgeeft aan iemand die hem thuis komt ophalen. Zogenaamd een medewerker van ING, een postbode of koerier.
Geboortedatum, adres of andere persoonlijke gegevens zijn vaak bekend bij de oplichter, uitgevogeld dankzij eerdere phishingmails die je hebt ontvangen waarbij je bepaalde persoonlijke informatie hebt ingevuld.

Let op. ING zal nooit, nooit vragen om geld over te maken naar een andere rekening!

Wat ING ook nooit doet

  • Vragen naar je inloggegevens, pincode of andere beveiligingscodes. Deze zijn alleen van jou en persoonlijk. 
  • Ze sturen nooit een e-mail of sms naar je met daarin een link die direct naar Mijn ING gaat. 
  • Ze laten je Betaalpas nooit door iemand bij je thuis ophalen. En je hoeft hem ook niet zelf op te sturen. Ook niet nadat je de pas hebt doorgeknipt. 

Advies: wat te doen?

Word je gebeld en zegt de persoon dat je geld niet veilig is en dat je het zelf moet overmaken naar een andere rekening?

1. Hang meteen de telefoon op.

2. Bel daarna de Alarmlijn van ING op 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week). Stuur verdachte e-mails en sms’jes door naar valse-email@ing.nl

3. Stuur ook een melding naar de Fraudehelpdesk

Bron: ING