Thijs betaalt voortaan met Apple Pay. Hoe bevalt dat?

Plus Magazine-redacteur Thijs Joosten stopte drie jaar geleden volledig met contant geld. Ditmaal verruilt hij zijn bankpas voor Apple Pay op zijn iPhone. Wordt dit experiment even succesvol als het vorige?

Hoe het Thijs Joosten beviel om te leven zonder contant geld, leest u hier.

Dag 1:
Ik download de app van Apple Pay in de App Store en installeer hem op mijn iPhone. Eenmaal gedownload vraagt hij om mijn bankgegevens. Dat is via een soepele link naar mijn bank-app binnen een minuutje gepiept. De hele operatie neemt nog geen 5 minuten in beslag. Ik ben klaar om te shoppen!
 
Dag 2:
Bij de Jumbo supermarkt in Baarn, waar de redactie van Plus Magazine zit, betaal ik voor het eerst met mijn telefoon. Wat een vreemd gevoel! Het lukt, en ik laat mijn blijdschap merken aan de jonge caissière. Ze kijkt me een beetje meewarig aan. Als ik wegloop, zie ik op het display van mijn telefoon een berichtje, met daarin de naam van de winkel en het bedrag dat ik zojuist heb betaald. Da’s handig!

Dag 4:
Ik moet afrekenen bij mijn eigen Jumbo supermarkt in Amsterdam-Oost. Te laat ontdek ik dat ik uit gewoonte met mijn bankpas heb betaald. Het voelt nog een beetje raar om met mijn telefoon een betaling te doen. Dit automatisme moet nog groeien.

Dag 7:
Mijn blijdschap om de gelukte eerste betalingen maakt plaats voor een gevoel van onrust. Ik slaag er namelijk niet in om de Apple Pay-app snel tevoorschijn te toveren vanuit een telefoon die in de slaapstand staat. Dat is vervelend als er een stel mensen achter me staan te wachten aan de kassa. “Je moet tweemaal op de home-knop drukken, en dan verschijnt hij vanzelf,” raadt collega Maartje me aan. Maar het lukt niet. ’s Avonds thuis ontdek ik dat je die functie apart moet inschakelen via Instelling. Dat vind ik raar en onlogisch.

Dag 8:
Ik wil afrekenen bij een tijfschriftenwinkel, maar de verkoper onderbreekt me. “Apple Pay werkt hier niet, meneer. U kunt alleen met uw pinpas betalen.” Maar dat klopt niet, en dat laat ik hem zien. Elke betaalterminal die contactloos betalen ondersteunt, accepteert namelijk ook Apple Pay. Als ik dat niet toevallig had geweten, zou ik de winkel hebben verlaten zonder mijn tijdschriften. De verkoper reageert verbaasd: “Dat wist ik niet. Ik heb wat geleerd vandaag.”

Dag 9:
Het gehannes om mijn telefoon snel betaal-klaar te maken aan de kassa blijft voortduren. Vanuit de slaapstand werkt het nu goed, maar als ik al een andere app heb geopend, is het telkens zoeken naar de Apple Pay app. Steevast zegt de kassamedewerker vriendelijk: “Doe maar rustig aan hoor, mijnheer”. Maar het ergert me dat ik niet gewoon snel even kan betalen, net als met mijn pinpas.

Dag 10:
Bij vriend Robert in Den Haag staat mijn ‘persoonlijke’ fles whisky, waarvan ik een glas drink als ik bij hem op bezoek ben. Maar de fles is op en ik wandel naar de slijter voor een nieuwe. Hé, dat is leuk, mijn favoriete merk is in de aanbieding! Maar zodra ik wil betalen, floept het scherm van mijn telefoon op zwart. De accu is leeg… Mijn pinpas, die ik normaalgesproken als reserve meeneem, heb ik bij Robert laten liggen. Ik sta vanavond op een rantsoen van kraanwater. Da’s jammer en onnodig.

Dag 13:
Ik ga op reis naar Zuid-Oost-Azië voor een reportage in Plus Magazine. Bij aankomst in het bloedhete Hongkong wil ik een flesje water kopen. Maar Apple Pay wordt hier nergens aanvaard, ontdek ik. Ik begrijp het niet, want volgens de website van Apple moet dit wel het geval zijn. Tijdens het vervolg van mijn reis moet ik in Vietnam, Cambodja en Thailand eveneens mijn goeie ouwe pinpas trekken. Maar in die landen is Apple Pay in november 2019 nog niet geïntroduceerd.

Dag 28:
Ik ben terug in Nederland. Na een maand gaat het betalen met Apple Pay me vlot af. Ik zou mijn experiment dus geslaagd kunnen noemen. Maar dat doe ik niet, want ik heb geen wereldschokkende voordelen ervaren, maar wel een stel lastige nadelen. Mijn bankpas verdwijnt daarom niet in een stoffige lade, maar blijft net als voorheen mijn trouwe begeleider.

De conclusie van mijn experiment
In Nederland zijn we verwend met een uitstekend betaalsysteem. Voor een paar euro per maand heeft iedereen een bankrekening met pinpas, waarmee we bijna overal kunnen betalen. Betalen is gratis en internetbankieren is gemakkelijk beschikbaar. Ik heb de afgelopen weken niet ervaren dat Apple Pay een significante verbetering biedt. Mijn ervaring is dat Apple Pay weliswaar goed werkt, maar een oplossing is voor een niet-bestaand probleem.

Dit zijn de voordelen van Apple Pay…
-    Het is kosteloos
-    Elke contactloze betaalterminal accepteert Apple Pay
-    Je kunt je pinpas thuislaten
-    Je hoeft geen pincode te onthouden
-    Je hoeft ook boven de 25 euro geen pincode in te toetsen
-    Je krijgt meteen na je aankoop een berichtje met een overzicht.
 
…en dit zijn de nadelen:
-    Het werkt alleen op de iPhone
-    Het tevoorschijn toveren van de app kan lastig en stressvol zijn
-    Niet alle banken bieden het aan: momenteel alleen ING, Rabobank, ABN Amro en Bunq (stand december 2019)
-    Je moet eerst je telefoon ontgrendelen. Betalen met een pinpas gaat dan soms sneller
-    Je moet altijd je bankpas als reserve meenemen. Want als je telefoon onverhoopt leeg raakt, kun je niet meer betalen
-    Een extra partij, namelijk Apple, krijgt inzicht in je betalingen
-    Apple vraagt de deelnemende banken naar verluidt een fors bedrag per transactie . Linksom of rechtsom betaal je er dus toch voor.

Nog meer ins en outs van Apple Pay lees je in dit artikel.