Wat moet ik zelf doen bij pinpasfraude?

Met een verloren of gestolen bankpas of zelfs alleen de pasgegevens kunnen fraudeurs veel schade aanrichten. Banken werken hard om fraude te voorkomen. Wat moet u zelf doen bij pinpasfraude?

Pas blokkeren

Bij een verlies of diefstal van uw bankpas of creditcard moet u de bank zo snel mogelijk bellen. Ook als u vermoedt dat u bij een bewerkte of valse geldautomaat gepind heeft. De bank blokkeert dan uw pas om fraude te voorkomen. U krijgt dan een nieuwe pas thuisgestuurd. 

In een eerder artikel gaf PlusOnline tips voor het beschermen van uw pinpas.

Bank grijpt in

Banken werken hard om fraude op te sporen. Wanneer de bank iets verdachts opmerkt aan uw betaalgedrag, bijvoorbeeld door betalingen in het buitenland of een ongebruikelijk hoge uitgave met uw creditcard, blokkeren ze tijdelijk uw pas. U krijgt dan een mail of een bericht in de mobiel bankieren app waarin de bank vraagt te bellen naar de afdeling fraude. Dit nummer is 24 uur per dag bereikbaar. De bank kan u ook zelf bellen. In het gesprek vraagt een medewerker of u de verdachte betaling heeft gedaan. Is dit het geval, dan deblokkeert de medewerker uw pas weer. Is dit niet het geval, dan stuurt de bank een nieuwe betaalpas. Bij ABN, ING, Rabobank en Bunq (na drie passen) zitten kosten verbonden aan een nieuwe betaalpas.

Nieuwe pas

Een nieuwe pas opsturen duurt meestal een aantal werkdagen. In de tussentijd kunt u geen gebruik maken van de oude pas. Bij een bankkantoor van uw bank kunt u contant geld opnemen met uw identiteitsbewijs. 

Buitenland

Is uw bankpas na (mogelijke) fraude geblokkeerd en zit u nog in het buitenland? Vaak bieden banken hiervoor een oplossing, bijvoorbeeld het tijdelijk opheffen van de blokkering. Dan belt u met uw bank, waarna ze voor korte tijd de pas deblokkeren zodat u contant geld op kan nemen.

Betaalpassen (de)blokkeren

ABN Amro: 0900 0024 of +31 10 2411720 (buitenland)

ING: 020 2288800 of +31 20 2288800 (buitenland)

Rabobank: 088 7226767 of +31 88 7226767 (buitenland)

Overige banken (Bankpassen Meldcentrale): 0800 0313 of +31 88 3855372 (buitenland)

Bij de volgende banken kan deblokkeren ook in de mobiele bankierenapp: ABN Amro, ASN Bank, Rabobank, RegioBank, SNS en Triodos Bank

Wees altijd voorzichtig met mails van banken. In een eerder artikel legde PlusOnline uit hoe u een nepmail kunt herkennen en hoe u geld terugkrijgt na pinpasfraude.