Zoekresultaten zijn niet geheel neutraal

Getty Images

Bedrijven betalen om op internet bovenaan de lijst met zoekresultaten te komen. Een op de drie ouderen weet dat niet, zo blijkt uit een peiling van seniorenorganisatie ANBO. Dat kan nare gevolgen hebben, want voor veel consumentenproblemen zoeken mensen een oplossing op internet. Het klikken op een advertentie kan leiden naar een onbetrouwbare partij.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint daarom een campagne om de oudere consument hiervan beter bewust te maken. Het bovenste zoekresultaat hoeft niet altijd het beste te zijn. Meestal zijn dit advertenties en dat is niet altijd het beste aanbod voor de consument. Het advies is om de tijd te nemen om verschillende resultaten met elkaar te vergelijken voordat je een bedrijf inschakelt. Ook als er weinig tijd is.

Spoedklus

Lang niet alle consumenten herkennen advertenties als ze online informatie zoeken. ACM Consuwijzer ontvangt regelmatig meldingen van consumenten die via een advertentie terecht kwamen bij een onbetrouwbare partij als zij een bedrijf voor een spoedklus zochten of een document of toeslag bij de overheid aanvroegen. Deze advertenties zijn een risico voor kwetsbare consumenten die digitaal minder vaardig zijn.

In een onderzoek van ANBO blijkt dat 38 procent van de 65-plussers het moeilijk vindt om het verschil te zien tussen een advertentie en een gewoon zoekresultaat. Een kwart zegt niet te kijken of het zoekresultaat een advertentie is of niet. Rum de helft van de respondenten ziet het risico van het aanklikken van advertenties.

Auteur 
  • Perry van Dijk