PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Stelling: het is goed dat snelle e-bikes de weg op moeten

Vanaf 1 juli krijgen alle ruim 10.000 snelle e-bikes (speed pedelecs) dezelfde status als bromfietsen. Dat betekent dat ze niet meer op het fietspad mogen komen. Is dit een goed besluit?

Naast het feit dat bestuurders van een speed pedelec een boete van 95 euro riskeren als ze toch op het fietspad komen, zijn ze verplicht om voortaan een helm te dragen. Ook de speciale 'snelfietsroutes' zijn straks niet meer allemaal toegankelijk. Speed pedelecs worden vooral gebruikt voor woon-werkverkeer, omdat ze een snelheid van 45 kilometer per uur kunnen halen. Daarmee is de razendsnelle elektrische fiets een goed alternatief voor de auto. 

'Levensgevaarlijk'

De nieuwe regelgeving valt niet bij iedereen in goede aarde. "De speed pedelec heeft enorm veel potentie bij de aanpak van files en is bij uitstek geschikt voor woon-werkverkeer", zegt voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging. "Dat moeten we maximaal stimuleren in plaats van tegenwerken." Een woordvoerder wijst ook op levensgevaarlijke situaties die zullen ontstaan door de snelheidsverschillen. 

Vrijstelling

RAI Vereniging wordt gesteund door de Fietsersbond, die wil dat de speed pedelec een vrijstelling krijgt voor bepaalde fietspaden. Directeur Fietsersbond Saskia Kluit: "Snelfietsroutes die nu alleen door fietsers worden gebruikt zijn breed en veilig genoeg om ook speed pedelecs toe te laten. Er is maatwerk nodig. Met een apart verkeersbord kunnen we zo'n vrijstelling per fietspad regelen."

Uw mening

Wat vindt u? Is het een verstandig besluit dat snelle e-bikes de weg op gaan, of horen ze thuis op (brede) fietspaden? Breng uw stem uit en laat hieronder een reactie achter.

Reactie toevoegen

43 Comments

Door j Bruin (niet gecontroleerd) op do, 28-9-2017 - 17:02

deze vorm van fietsen past niet in het gewone fiets verkeer het brengt alleen maar frustatie en ongelukken dus niet op de gewone fiets paden.
alleen als de snel heid van de snelle baik zich aan past met het fiets verkeer is het mogelijk op het fietspad,

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op wo, 20-9-2017 - 11:45

scooters, e-bikes enz, ze rijden bijna allemaal harder dan toegestaan, ik schrik elke keer weer als er een langs scheurt op de fietspaden. vooral aan ouderen, die hard rijden zie je dat ze minder reactievermogen hebben bij die snelheden.
Fietsers zitten nu met die snelle jongens en nu die de weg op moeten, schreeuwen ze moord en brand, nu ze zelf op de plaats als de fietsers zitten. Binnen de bebouwde kom de maximale snelheid naar 30 km/uur, zou al een hele verbetering zijn en zal ontzettend veel schelen in ongevallen.

Door F.koch (niet gecontroleerd) op di, 19-9-2017 - 17:57

Slecht idee, deze snelle e- Bikes fietsen ,moeten zich aanpassen op het fietspad, En niet de maximale snelheid eruit proberen te halen. Het zou goed zijn om dit per gemeente met snelheidsborden aan te geven.
aan te geven

Door Dick van der Zijde (niet gecontroleerd) op ma, 18-9-2017 - 15:08

Het begint buitengewoon irritant te worden dat de rijbaan binnen de bebouwde kom een dumpplek begint te worden van voertuidentiteit die er niet op thuis horen.
Bromfietsen die zich als motoren gedragen en dus midden op de rijbaan blijven. Dit zowel rijdende als voor het stoplicht, en nu als overmaat van ramp de elektrische fietsen erbij. Het is vragen om ellende.

Door Jan Peter (niet gecontroleerd) op zo, 17-9-2017 - 11:45

Slecht idee.
De fietser wordt door de automobilist van de weg gedrukt met dodelijk gevolg. Daar helpt geen valhelm tegen.
Op het fietspad kan een snelle e-bike zijn snelheid aanpassen aan de omstandigheden zoals in alle verkeerssituaties nodig is. Je verbiedt de auto toch ook niet binnen de bebouwde kom, omdat hij sneller dan 50 km/u kan rijden.

Door Elly (niet gecontroleerd) op za, 16-9-2017 - 19:18

Dit is een erg slechte regeling, fietsers of brommers zij geen motorvoertuigen en moeten niet op een autoweg. Het is erg verwarrend.

Door Elly (niet gecontroleerd) op za, 16-9-2017 - 19:17

Dit is een erg slechte regeling, fietsers of brommers zij geen motorvoertuigen en moeten niet op een autoweg. Het is erg verwarrend.

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op za, 16-9-2017 - 15:51

waarom geen snelheidsbeperking instellen. Mijn auto haalt met gemak 160 km per uur, maar op een woonerf rijd ik stapvoets. Simpel toch.

Door Margreet mulder (niet gecontroleerd) op za, 16-9-2017 - 13:01

Beter voor hen op de grote weg dan kunnen zij ook beter doorfietsen !

Door Nina (niet gecontroleerd) op za, 16-9-2017 - 11:42

Speedpedelecs rijden veel te hard ten opzichte van andere gebruikers op drukke snelfietspaden. Vooral in de spits, met veel scholierengroepen, is het niet verantwoord dat ze daar met volle snelheid doorheen slingeren. Snelfietspaden zijn niet bedoeld om snel te rijden, maar om zo min mogelijk contact te hebben met het snelle verkeer en om veilig door te kunnen rijden. Wat mij betreft horen Speedelecs op de weg thuis en niet op de fietspaden.