Meer verzekeringsfraude met retouren

Dure, retour gestuurde spullen komen steeds vaker onterecht voor in verzekeringsclaims. Kwaadwillende beweren het slachtoffer te zijn van diefstal of inbraak, terwijl ze de spullen in werkelijkheid hebben teruggestuurd naar de webwinkel.

Dat meldt onderzoeker Erwin Godding van DEKRA Investigations. Op de site van het verbond van Verzekeraars geeft Godding het voorbeeld van een man die in het buitenland van zijn rugzak zou zijn beroofd. In die rugzak zaten veel dure spullen, zoals een Macbook, telefoon, camera en portemonnee. Uiteraard had de man aangifte gedaan en kon hij alle originele rekeningen en bankafschriften laten zien. De schadeafhandelaar vertrouwde het niet en schakelde DEKRA in. Al snel bleek dat de claim in scène was gezet. Alle spullen waren kort na de aankoop retour gestuurd. Deze vorm van fraude is lastig te herkennen, omdat alles echt lijkt. Er zijn authentieke documenten, zoals aangifte, bankafschrift aankoopbonnen en facturen.

Koploper

In Europa is Nederland met dertien procent 'koploper Retouren'. Het is niet bekend hoe vaak retouren onterecht in een verzekeringsclaim terechtkomen. Volgens Roelof Visscher van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit zijn luxe en dure artikelen als televisies, koffiezetapparaten, laptops en sieraden favoriet bij de retourclaims.
 

Bron(nen):